Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKine Halvorsen Thorén
dc.contributor.authorSagelvmo, Mina Margreta
dc.contributor.authorEndsjø, Helene Prestesæter
dc.date.accessioned2023-08-02T16:27:15Z
dc.date.available2023-08-02T16:27:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839561:54592114
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082397
dc.description.abstractTema: Gjennom oppgaven undersøkes det hvordan uteareal ved videregående skoler kan ivareta elevenes ønsker og behov. Det ses også på hvordan utearealene er i dag, og hvordan dagens praksis for utforming av disse fungerer. Kunnskapsgapet: Det er i dag et stort kunnskapsgap knyttet til temaet, som fører til at det finnes få anbefalinger og retningslinjer til disse utearealene. Videregåendeelever er i en viktig og definerende fase av livet og dermed er det viktig å utvikle et godt kunnskapsgrunnlag om temaet. Mål: Formulere konkrete anbefalinger for utearealene og sette behovet for dette på dagsorden i planfaget. Metode: Oppgaven bygger på casemetodikk med Viken fylkeskommune som overordnet case og Jessheim vgs, Roald Amundsen vgs og Drømtorp vgs som delcaser. Temaet undersøkes gjennom metodetriangulering av kartlegging, intervju og observasjon. Hovedfunn: De tre case-skolene viser store forskjeller i uteareal ved videregående skoler, både når det kommer til innhold, størrelse og utforming av arealene. Elevene har lyst til å være ute, og de har flere ønsker og behov til utearealene ved skolen. Et bedre uteareal som oppfordrer til bruk fører til at elevene får en bedre skolehverdag. Derfor ønsker elevene seg gode muligheter for utendørs sosialisering og aktivitet ved skolene, samtidig som de er opptatt av gjennomtenkt utforming som er tilpasset deres bruk og behov. Det vises til at dagens praksis kan bedres ved at det stilles mer konkrete retningslinjer. Bidrag til feltet: Med utgangspunkt i arbeidet, fremmer vi konkrete anbefalinger til uteareal ved videregående skoler. Disse består av anbefalinger til arealstørrelse, soneinndeling, innhold og utforming. Målet er at disse anbefalingene brukes i alle faser i skoleutbyggingsprosjekter over hele landet.
dc.description.abstractTopic: This thesis investigates how outdoor areas at upper secondary schools can meet the wishes and needs of students. It also examines how outdoor areas are currently designed and how the current practice works and affects the areas. Knowledge gap: There is currently a significant knowledge gap related to the topic, which leads to few recommendations and guidelines for these outdoor areas. Upper secondary school students are in an important and defining phase in life, and, therefore, more research on how these outdoor areas should be is needed. Aim: Formulate specific recommendations for the outdoor areas and put this on the agenda in the planning field. Method: The thesis is based on case methodology with Viken County Municipality as the overall case and Jessheim Upper Secondary School, Roald Amundsen Upper Secondary School, and Drømtorp Upper Secondary School as sub-cases. The topic is investigated through method triangulation of mapping, interviews and observation. Key findings: The three case schools show significant differences in outdoor areas at upper secondary schools, both in terms of content, size and design of the areas. Students want to be outside, and they have several desires and needs for the outdoor areas at their schools. A better outdoor area that encourages use leads to students having a better school day. Therefore, students want better opportunities for outdoor socializing and activities at school with thought to design that is tailored to their use and needs. The current practice can be improved by providing more specific guidelines. Contribution: Based on this study, we promote specific recommendations for outdoor areas at upper secondary schools. These consist of recommendations for area size, zoning, content and design. The goal is for these recommendations to be used in all phases of school development projects across Norway.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleAnbefalinger til uteareal ved videregående skoler: Økt trivsel og bedre skolehverdag på elevenes premisser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel