Show simple item record

dc.contributor.advisorLeif Daniel Houck
dc.contributor.authorBjørke, Siril
dc.date.accessioned2023-07-27T16:27:17Z
dc.date.available2023-07-27T16:27:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6780174:53420170
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081678
dc.description.abstractDet er sett en stor økning i bruk av samspillsentreprise de siste årene (Stene et al., 2016). Det finnes ingen klar definisjon av samspillsentreprise, og alle samspillsprosjekter er litt ulike hverandre. Det kan skape utfordringer i samspillsprosjektene (Hosseini et al., 2020). Naturlig nok er det mye teori om samspillsentreprise fra et byggherreperspektiv. Der fra kom ideen om å se på entreprenørenes perspektiv på samspillsentreprise, og finne ut av deres erfaringer med denne entrepriseformen som binder opp mange ressurser. Basert på dette ble problemstillingen og forskningsspørsmålene utarbeidet: Undersøke entreprenørers syn på samspillsentreprise. - Hvordan definerer entreprenørene begrepet samspillsentreprise? - Hvilke positive og negative erfaringer har entreprenørene med samspillsentreprise? - Har entreprenørene fokus på å bli gode på samspillsentreprise på et overordnet nivå? For å finne svar på dette ble det gjennomført både semistrukturerte intervjuer og en digital spørreundersøkelse. Det ble gjennomført sju intervjuer med representanter fra fire av de største entreprenører i Norge. Intervjuene ble holdt fysisk eller digitalt, slik at geografi ikke skulle være et hinder for hvem som ble intervjuet. Spørreundersøkelsen ble gjennomført for å underbygge svarene fra intervjuene, og få inn et bredere og mer overordnet syn på tema. Det kom til slutt inn 16 svar på spørreundersøkelsen. Entreprenørene uttrykker seg generelt veldig positive til samspillsentreprise, og har mange gode erfaringer og opplevelser. Ingen av entreprenørene har en klar definisjon av samspillsentreprise, men det er flere felles elementer som de trekker frem. Det er et sterkt ønske om å få en felles definisjon av samspill. Entreprenørene har både positive og negative opplevelser knyttet til samspill. De opplever bedre trivsel i samspillsprosjekter, lavere konfliktnivå og mulighet for bedre prosjekter, både i gjennomføring og i ferdig produkt. De to negative erfaringene som går igjen hos entreprenørene er utfordringer knyttet til ulik forståelse av samspill, og utfordringer med tillitsbygging. Det klare inntrykket etter å ha gjennomført intervjuene er at samspillsentreprise er noe alle entreprenørene satser på, og noe de bruker ressurser på å bli bedre på.
dc.description.abstractThere has been a large increase in the use of partnering in recent years (Stene et al., 2016). There is no clear definition of partnering, and all partnering projects are slightly different from each other. This can create challenges in the projects (Hosseini et al., 2020). Naturally, a lot of theory about partnering, in Norwegian “samspillsentreprise”, has a client’s perspective. From that came the idea to look at the contractors' perspective on partnering, and to find out their experiences with this way of procurement that ties up a lot of resources. Based on that the problem statement and research questions were drawn up: Examining contractor’s views on partnering. - How does the contractors define partnering? - What positive and negative experiences have the contractors had with partnering? - Do the contractors focus on becoming good at partnering on a strategic level? To try and answer these questions, both semi-structured interviews and a survey were conducted. Seven interviews were conducted with representatives from four of the largest contractors in Norway. The interviews were held both in-person and online, so location would not be an obstacle of who was interviewed. The survey was conducted to substantiate the answers from the interviews and give a more overall view of the topic. In the end there were 16 responses to the survey. The contractors generally seem very positive about partnering and have many good experiences. None of the contractors had a clear definition of partnering, but they highlighted several of the same element. There is a strong desire for a common definition of partnering. The contractors have both positive and negative experiences. They experienced better wellbeing in partnering projects, lower levels of conflicts and the possibility of better projects. The two main negative experiences the contractors have with partnering are challenges linked to different understandings of partnering, and challenges with establishing trust. After the interviews, the impression is that partnering is something that all the contractors are focusing on, and they are using resources to get better at it.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleSamspillsentreprise fra en entreprenørs perspektiv
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record