Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeif Daniel Houck
dc.contributor.authorNisrullah, Zaineb Ibrahim
dc.contributor.authorPashtouei, Fereshteh
dc.date.accessioned2023-07-25T16:27:17Z
dc.date.available2023-07-25T16:27:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6780174:53392134
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081312
dc.description.abstractSammendrag Oslo kommune jobber med å bli et klimatilpasset nullutslippssamfunn og har som del av dette satt seg mål om å oppnå utslippsfrie byggeplasser innen 2025. Parisavtalen 2015 og Norges klimapolitikk er viktige drivkrefter bak målet om utslippsfrie bygg- og anleggsplasser. I forskrift om offentlige anskaffelser jf.§7-9 står det at: «...Der miljø brukes som tildelingskriterium, bør det som hovedregel vektes minimum 30%». Standard klima- og miljøkrav til Oslo kommunes bygg- og anleggsplasser ble utarbeidet i 2019 som en hjelp til at byrådets mål skulle kunne realiseres i tillegg til at kommunen kunne stille standardkrav om fossilfrie og utslippsfrie bygg- og anleggsplasser. Denne oppgaven har til hensikt å undersøke metodene som Oslo kommune benytter og hvordan de implementerer utslippsfrie tiltak i deres byggeprosjekter. Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i tre case-prosjekter i Oslo kommune. Studien blir gjennomført med en kvalitativ forskningsdesign. Studien tar utgangspunkt i litteraturstudium, semistrukturert-dybde intervju og dokumentstudium. Prosjektledere (PL), assisterende prosjektledere (APL), entreprenører og naboer ble intervjuet for å få frem individuelle refleksjoner og utdypende svar på problemstillingen. Dokumentstudiene derimot består av anskaffelsesdokumenter og andre relevante dokumenter i kontraktsgrunnlaget. Oslobygg KF benytter tre hovedvirkemidler i anskaffelsesprosessen for å gjennomføre utslippsfrie byggeprosjekter. Disse er tildelingskriterier, minimumskrav og kontraktskrav. Tildelingskriterier er kriterier som miljø, pris og kvalitet. Utslippsfrie maskiner, massetransport og øvrig transport er underkriterier for miljø. En maskin- og kjøretøyliste er underlagt tildelingskriterier og tilbyderne er pliktig til å fylle og levere den i sitt tilbud. Minimumskravet går ut på byggtørk og oppvarming og skal gjennomføres utslippsfritt. Forskningen viser at det oppstår utfordringer som påvirker oppnåelsesgraden av utslippsfrie løsninger og i anskaffelse av utslippsfrie prosjekter. Mangel på tidlig involvering av entreprenør og strømleverandør i prosjektets planleggingsfase oppfattes av intervjuobjektene som en sentral utfordring til prosjektets drift- og byggefase. Behov for statlig og kommunal investering til utslippsfrie løsninger oppfattes også som en stor utfordring. For å klare å iverksette kravet om utslippsfrie byggeplasser innen 2025, bør også andre offentlige og statlig byggherrer være positive til investering i klimavennlige løsninger. En del av undersøkelsen var å gjennomgå kontraktsdokumenter for å se på hvordan et utslippsfri prosjekt kjøpes inn. Et funn ved denne undersøkelsen var å oppdage forbedringspotensialet ved måten dette kjøpes på. Ifølge intervjuobjektene gjøres det forsøk på utførelse av tidlig markedsanalyse og dialog med infrastruktureierne. I tillegg mener de at det er mangel på et strategisk rapporterings- og oppfølgingssystem. Videre er det avdekket behovet for at det i forkant utarbeides planer, strategier og systemer som sikrer bedre oppfølging av maskinpark og utslippsfrie byggeaktiviteter på byggeplassen. Avslutningsvis representerer utslippsfrie byggeplasser en lovende vei mot en mer bærekraftig bygg- og anleggsbransje. Det er viktig at denne bølgen fortsetter og får utvikle seg i årene fremover.
dc.description.abstractAbstract Oslo commune is working to become a climate adapted zero emission society and as part of this has it set itself the goal of achieving emission-free construction sites (Utslippsfrie byggeplasser) by 2025. The Paris agreement 2015 and Norway´s climate policy are important driving forces behind the goal of emission-free building and construction sites. In the procurement regulation (Anskaffelsesforskriften) cf.7-9 it is stated that “…Where the environment is used as an award criterion, as a general rule it should be weighted at least 30% ”. Standard climate and environmental requirements for Oslo municipality building and construction sites were drawn up in 2019 to realize the city council´s goals and, not least set standard requirements for fossil-free and emission-free construction sites. The purpose of this thesis is to investigate the methods used by Oslo commune and how they implement emission-free measures in their construction projects. This master’s thesis is based on three case projects in Oslo municipality. The study is carried out with a qualitative research design. The study is based on a literature study, semi-structured in depth-interview and document study. Project managers (PL), assistant project managers (APL), contractors (EP) and the neighbors were interviewed to elicit individual reflections and in-depth answers to the relevant thesis. The document studies, on the other hand, consist of the procurement documents (Anskaffelsesdokumenter) and other relevant documents in the contract-basis (Kontraktsgrunnlag). Oslo bygg KF utilizes three main tools in the procurement process to facilitate emission-free construction projects. These tools include award criteria (Tildelingskriterier), minimum requirements (Minimumskrav) and contract requirements (Kontraktskrav). Award criteria encompass factor such as environmental impact, price, and quality. Emission-free machines, mass transport and other transport are sub-criteria for the environment. A machine and vehicle list is subject to award criteria, and bidders are obligated to complete and submit it in their offer. Minimum requirements pertain to the emission-free drying and heating of buildings. Research shows that, there are some challenges that affect the degree of achievement of emission-free solutions, and in the procurement of emission-free projects. The lack of early involvement of the contractors and electricity-supplier in the projects planning phase, is perceived as a central challenge to the project’s operation and construction phase. The need of state and municipal investment in emission-free solutions is also seen as a major challenge. In order to successfully implement the requirement for emission-free construction city by 2025, other public and state builders should also be receptive to investing in environmentally solutions. One part of the study involved reviewing contract documents to examine how an emission-free project is procured. A finding from this study was the identification of improvement potential in the procurement process. According to the interviews, attempts are made to conduct early marked analysis and engage in a dialogue with infrastructure owners. Additionally, there is a perceived lack of strategic reporting and follow-up system. Furthermore, the need for pre-planning, strategies, and systems to ensure better management of machinery and emission-free construction activities on the building site was revealed. Ultimately, emission-free construction sites represent a promising path towards a more sustainable construction and civil engineering industry. It is important that this wave continues and evolves in the upcoming years.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleGjennomføring av utslippsfrie byggeprosjekter i Oslo kommune, Tre case-studier
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel