Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKine Halvorsen Thorén
dc.contributor.authorNesse, Anine
dc.contributor.authorBøen, Randi Flagstad
dc.date.accessioned2023-07-20T16:27:31Z
dc.date.available2023-07-20T16:27:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839561:54592126
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080517
dc.description.abstractVann får frem leken i oss. Så hvorfor skal vi lede vannet rett ned i rør når vi kan få så mye moro ut av det først? Barn bruker en betydelig andel av livet sitt i skolegården i løpet av grunnskolen. Og omfattende forskning peker på viktigheten av utformingen av skolegården for barns fysiske og psykiske helse. Leken fra barndommens skolegård, med frihetsfølelse, mestring og undring, har vist seg å ha betydning for barn langt inn i voksenlivet. Som en konsekvens av klimaendringer med endrede nedbørsmønster og mer ekstremvær, i tillegg til økt urbanisering med flere tette overflater, opplever mange kommuner utfordringer med underdimensjonerte avløpsnett. Flere større nedbørshendelser gjør håndtering av overvann over bakken stadig viktigere. Denne masteroppgaven kombinerer fagområdene overvannshåndtering og utforming av barns uteområder. Befaringer, samtaler, observasjon av barns aktiviteter og en gjennomgang av faglitteratur danner grunnlaget for utforming av en blågrønn skolegård på Hjortsberg skole i Halden. Hjortsberg skole er en 1-7 skole med romslige utearealer. Skolen har hatt oppgraderinger de siste årene, men de er preget av en stykkevis utbygging, med manglende sammenhenger, oppholdssoner og overganger mellom aktiviteter. I vårt forslag til ny utforming er overvannshåndtering brukt som utgangspunkt for å skape en grønnere og mer variert skolegård til det beste for barns lek. Overvannet har en sentral plass i utformingen, og summen av overvannstiltakene gjør det mulig å fordrøye et 25-årsregn.
dc.description.abstractWater brings out the playfulness in us. So why should we direct water straight into pipes when we can have so much fun with it first? Children spend a significant portion of their lives in the schoolyard during their elementary school years. Extensive research points to the importance of schoolyard design for children’s physical and mental health. The playfulness of the schoolyard from childhood, with a sense of freedom, mastery, and wonder, has been shown to have an impact on children well into adulthood. As a consequence of climate change, with altered rainfall patterns and more extreme weather events, in addition to increased urbanization with more impervious surfaces, many municipalities face challenges with undersized drainage systems. The management of surface water runoff is becoming increasingly important due to more frequent intense rainfall events. This master’s thesis combines the fields of stormwater management and design of children’s outdoor areas. Site visits, conversations, observations of children’s activities, and a review of literature form the basis for designing a blue-green schoolyard at Hjortsberg School in Halden. Hjortsberg School is a grade 1-7 school with spacious outdoor areas. The school has undergone upgrades in recent years, but they are characterized by fragmented development, lacking connections, recreational zones, and transitions between activities. In our proposed redesign, stormwater management is used as a starting point to create a greener and more diverse schoolyard for the benefit of children’s play. Water has a central role in the design, and the combination of stormwater measures allows for the detention of a 25-year rainfall event.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleHjortsberg skole. Utformingen av den gode skolegården, med overvann som ressurs
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel