dc.contributor.advisor | Kine Halvorsen Thorén | |
dc.contributor.author | Nesse, Anine | |
dc.contributor.author | Bøen, Randi Flagstad | |
dc.date.accessioned | 2023-07-20T16:27:31Z | |
dc.date.available | 2023-07-20T16:27:31Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.nmbu:wiseflow:6839561:54592126 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3080517 | |
dc.description.abstract | Vann får frem leken i oss. Så hvorfor skal vi lede vannet rett
ned i rør når vi kan få så mye moro ut av det først?
Barn bruker en betydelig andel av livet sitt i skolegården i
løpet av grunnskolen. Og omfattende forskning peker på
viktigheten av utformingen av skolegården for barns fysiske
og psykiske helse.
Leken fra barndommens skolegård, med frihetsfølelse,
mestring og undring, har vist seg å ha betydning for barn
langt inn i voksenlivet.
Som en konsekvens av klimaendringer med endrede
nedbørsmønster og mer ekstremvær, i tillegg til økt
urbanisering med flere tette overflater, opplever mange
kommuner utfordringer med underdimensjonerte
avløpsnett. Flere større nedbørshendelser gjør håndtering
av overvann over bakken stadig viktigere.
Denne masteroppgaven kombinerer fagområdene
overvannshåndtering og utforming av barns uteområder.
Befaringer, samtaler, observasjon av barns aktiviteter og
en gjennomgang av faglitteratur danner grunnlaget for
utforming av en blågrønn skolegård på Hjortsberg skole i
Halden.
Hjortsberg skole er en 1-7 skole med romslige utearealer.
Skolen har hatt oppgraderinger de siste årene, men de
er preget av en stykkevis utbygging, med manglende
sammenhenger, oppholdssoner og overganger
mellom aktiviteter. I vårt forslag til ny utforming er
overvannshåndtering brukt som utgangspunkt for å skape
en grønnere og mer variert skolegård til det beste for barns
lek. Overvannet har en sentral plass i utformingen, og
summen av overvannstiltakene gjør det mulig å fordrøye et
25-årsregn. | |
dc.description.abstract | Water brings out the playfulness in us. So why should we direct
water straight into pipes when we can have so much fun with it
first?
Children spend a significant portion of their lives in the
schoolyard during their elementary school years. Extensive
research points to the importance of schoolyard design for
children’s physical and mental health.
The playfulness of the schoolyard from childhood, with a sense of freedom, mastery, and wonder, has been shown to have an impact on children well into adulthood.
As a consequence of climate change, with altered rainfall
patterns and more extreme weather events, in addition to
increased urbanization with more impervious surfaces, many
municipalities face challenges with undersized drainage
systems. The management of surface water runoff is becoming
increasingly important due to more frequent intense rainfall
events.
This master’s thesis combines the fields of stormwater
management and design of children’s outdoor areas. Site
visits, conversations, observations of children’s activities, and
a review of literature form the basis for designing a blue-green
schoolyard at Hjortsberg School in Halden.
Hjortsberg School is a grade 1-7 school with spacious outdoor
areas. The school has undergone upgrades in recent years,
but they are characterized by fragmented development, lacking
connections, recreational zones, and transitions between
activities. In our proposed redesign, stormwater management
is used as a starting point to create a greener and more diverse
schoolyard for the benefit of children’s play. Water has a central
role in the design, and the combination of stormwater measures
allows for the detention of a 25-year rainfall event. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences | |
dc.title | Hjortsberg skole. Utformingen av den gode skolegården, med overvann som ressurs | |
dc.type | Master thesis | |