Show simple item record

dc.contributor.advisorMarte Karoline Råberg Kjøllesdal
dc.contributor.authorNisja, Linda
dc.date.accessioned2023-07-18T16:28:56Z
dc.date.available2023-07-18T16:28:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839537:54591902
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079934
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med denne studien var å undersøke sammenhengen mellom rusmiddelbruk blant ungdom og sosial støtte fra ulike kilder, og om symptomer på depressive plager hadde en betydning for denne sammenhengen. Metode: Datamaterialet i denne studien baserer seg på tverrsnittsdata fra Ungdata- undersøkelsen 2021. Informasjon om selvrapportert rusmiddelbruk (alkohol og cannabis), sosial støtte fra foreldre, venner og i skolen, depressive plager og sosiodemografiske faktorer ble innhentet fra ungdommer mellom 13 og 19 år (n = 134 309). Dataene ble presentert deskriptivt og ved bruk av bivariate analyser. Videre gjennomførte jeg logistisk regresjonsanalyse der jeg undersøkte sammenhenger mellom rusmiddelbruk og sosial støtte fra foreldre, venner og i skolen, justert for depressive plager og de sosiodemografiske variablene fylke og sosioøkonomisk status. Interaksjonsanalyse ble benyttet for å se om sammenhengene var de samme på tvers av kjønn og skoletrinn. Resultater: I ungdomsskolen rapporterte 1-2 % at de hadde høyt alkoholforbruk og 2-4 % rapporterte at de hadde brukt cannabis det siste året. I videregående skole rapporterte 16-17 % om høyt alkoholforbruk. Videre hadde 11 % av jentene og 16 % av guttene brukt cannabis det siste året. Nærmere fire av fem ungdommer oppga å ha høy sosial støtte generelt. Skolen var den arenaen færrest ungdommer opplevde sosial støtte fra. Elevene i ungdomsskolen med høy sosial støtte, uavhengig av kilden til sosial støtte, hadde lavere odds for å ha høyt alkoholforbruk og å ha brukt cannabis, sammenlignet med ungdomsskoleelevene med lav sosial støtte. Elevene i videregående skole med høy sosial støtte fra foreldre eller i skolen hadde lavere odds for å ha høyt alkoholforbruk, sammenlignet med videregåendeelevene med lav sosial støtte fra foreldre eller i skolen. Høy sosial støtte generelt eller fra venner ga en høyere odds blant videregåendeelevene for å ha høyt alkoholforbruk, sammenlignet med elevene i videregående med lav sosial støtte generelt eller fra venner. Elevene i videregående skole med høy sosial støtte generelt, fra foreldre eller i skolen, hadde lavere odds for å ha brukt cannabis, sammenlignet med videregåendeelevene med lav sosial støtte fra disse kildene. Hvilken rolle depressive plager spiller for sammenhengen mellom rusmiddelbruk og sosial støtte varierte imidlertid mellom de ulike kildene til sosial støtte. Konklusjon: Rusmiddelbruk de siste 12 månedene hadde en sammenheng med sosial støtte, og sammenhengen varierte mellom ulike kilder til sosial støtte og alder. Sosial støtte fra foreldre og i skolen så ut til å være beskyttende, mens sosial støtte fra venner var relatert til høyere alkoholforbruk i den eldste gruppen. Mine funn understreker viktigheten av sosial støtte fra foreldre, venner og i skolen i ungdomsperioden. Hvilken rolle depressive plager spiller for sammenhengen mellom rusmiddelbruk og sosial støtte fra ulike kilder bør imidlertid forskes mer på. Denne studien viser at sosial støtte fra foreldre og skolen er viktig også for å forebygge rusmiddelbruk.
dc.description.abstractAim: The aim of this study was to examine the link between substance use among adolescents and social support from different sources, and whether depressive symptoms could affect this association. Method: The data material used in this study is based on cross-sectional data from the Ungdata-Survey 2021. Information on self-reported substance use (alcohol and cannabis), social support from parents, friends and in school, depressive symptoms and sociodemographic factors were obtained from adolescents between the ages 13 and 19 (n = 134 309). The data were presented descriptively and using bivariate analyses. Furthermore, I conducted logistic regression analyses to examine the association between substance use and social support from parents, friends and in school adjusted for depressive symptoms and the sociodemographic variables county and socioeconomic status. Interaction analysis was used to see whether the associations were the same across gender and school level. Results: In lower secondary school, 1-2 % reported high alcohol consumption and 2-4 % reported that they had used cannabis in the last year. In upper secondary school, 16-17 % reported high alcohol consumption. Furthermore, 11 % of the girls and 16 % of the boys reported that they had used cannabis in the last year. Roughly four out of five reported having high social support in general. School was the arena fewest experienced social support. Students in lower secondary school with high social support, regardless of the source to social support, had lower odds for reporting high alcohol consumption and having used cannabis, compared to students in lower secondary with low social support. The students in upper secondary school with high social support from parents or in school had lower odds for reporting high alcohol consumption, compared to students in upper secondary school with low social support from parents or in school. High social support in general or from friends among the students in upper secondary school gave higher odds for reporting high alcohol consumption, compared to students in upper secondary school with low social support in general or from friends. Upper secondary school students with high social support in general, from parents or in school, had lower odds for using cannabis, compared to students in upper secondary school with low social support from these sources. However, the role of depressive symptoms on the association between substance use and social support varied between the different sources of social support. Conclusion: Substance use the last 12 months was associated with social support, and the association varied between different sources of social support and age. Social support from parents and in school seemed to be protective, while social support from friends was related to higher alcohol consumption in the oldest group. My findings underline the importance of social support from parents, friends and in school during adolescence. However, more research should be done on the role of depressive symptoms on the associations between substance use and social support from different sources. This study shows that both social support from parents and in school also are important for preventing drug use.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleSammenhengen mellom rusmiddelbruk blant ungdom og sosial støtte – tverrsnittstudie, Ungdata 2021
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record