Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGunnar Ridderstrøm
dc.contributor.authorNordengen, Anders Endor
dc.date.accessioned2023-07-18T16:28:22Z
dc.date.available2023-07-18T16:28:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839517:54591654
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079910
dc.description.abstractPlanleggingen av større samferdselstiltak er en iboende politisk prosess. Det er ofte mange ulike meninger og interessenter involvert. Dette kan omfatte politikere, næringsliv, lokale organisasjoner og lokalbefolkningen. Det kommer ofte til å bli konflikter mellom planleggere og andre aktører Staten bruker store midler på å planlegge samferdselstiltak, men er avhengig av å få planene sine vedtatt i kommunestyrene som tiltaket befinner seg i. Lokale politiske forhold påvirker hvorvidt lokalpolitikerne er enige de løsningene som presenteres, og uenigheter kan føre til uløselige konflikter. I denne oppgaven har jeg sett på Bane NORs planlegging av dobbeltspor gjennom, og ny stasjon i, Hamar. Denne planprosessen har vært svært konfliktfylt, og har endt med et vedtak som er mange år forsinket, og som ikke løser det planprosessen ønsket å løse da de startet i 2012. I denne oppgaven har jeg tatt for meg hvordan planleggere bedre kan forstå og forholde seg til uløselige konflikter i planlegging. Oppgaven har hatt som mål å bruke forståelsesrammer som et verktøy for å forstå lokalpolitikernes forståelse av saken, vurdere hvordan ulike problemforståelser bidrar til konflikt, og identifisere refleksjon og handlinger som har bidratt til å komme til et vedtak. Som man ser i denne oppgaven er forståelsesrammer et nyttig verktøy for å forstå synspunktene til lokalpolitikere, og for å identifisere elementer i Bane NORs formidling og løsninger som bidrar til å skape uenigheter og konflikt. Oppgaven viser at uenigheter rundt problemformuleringen til saken er en avgjørende årsak til at prosessen har blitt konfliktfylt. Årsaken til dette kan være flerfoldig, men denne oppgaven antyder at planleggere som ikke forstår lokale politiske forhold kommer til å skape konflikter. Det vil alltid oppstå uenigheter i planleggingen av store tiltak, og planleggere må forstå og forholde seg til konfliktene i prosessen. Denne oppgaven gir en innsikt i viktigheten av at planleggere kan reflektere rundt de konfliktene de befinner seg i, og at refleksjoner rundt sakens forståelsesrammer gir et godt utgangspunkt for å kunne forstå og forholde seg til konflikter i planlegging.
dc.description.abstractThe planning of major transportation projects is inherently a political process. There are often many different opinions and stakeholders involved, including politicians, businesses, local organizations, and the local population. Conflicts between planners and other actors are inevitable. The government spends a lot of money planning transportation projects but depends on getting its plans approved by the local councils where the project is located. Local political conditions affect whether local politicians agree with the proposed solutions, and disagreements can lead to insoluble conflicts. This thesis examines Bane NOR's planning of a double track railway and a new station in Hamar. This planning process has been conflict-ridden and has resulted in a decision that is many years behind schedule and does not solve all the problems that the planning process intended to solve when it began in 2012. In this thesis, I have examined how planners can better understand and deal with insoluble conflicts in planning. The goal of the thesis has been to use frames of understanding as a tool to understand the local politicians' understanding of the matter, to assess how different problem understandings contribute to conflict, and to identify reflection and actions that have contributed to resolving the conflict. As this thesis shows, frames of understanding are a useful tool for understanding the views of local politicians, and for identifying elements in Bane NOR's communication and solutions that contribute to creating disagreements and conflict. The thesis shows that disagreements over the problem formulation of the matter are a decisive cause of the conflict-ridden process. The reasons for this may be manifold, but this thesis suggests that planners who do not understand local political conditions are likely to create conflicts. Disagreements will always arise in the planning of major projects, and planners must understand and deal with the conflicts in the process. This thesis provides insight into the importance of planners being able to reflect on the conflicts they find themselves in, and that reflections on the frames of understanding of the matter provide a good starting point for understanding and dealing with conflicts in planning.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titlePlanleggeres forståelse av og forhold til konflikter i planlegging - en studie av forståelsesrammer i planleggingen av dobbeltspor og ny stasjon i Hamar
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel