Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKatinka Horgen Evensen 
dc.contributor.authorBruheim, Sigrid Jordet
dc.date.accessioned2023-07-18T16:28:08Z
dc.date.available2023-07-18T16:28:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6866702:55035027
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079899
dc.description.abstractTogstasjoner er en viktig del av hverdagen for mange. Det er av stort behov å øke andelen som benytter seg av toget som transportmiddel, både på korte og lengre avstander, for å kunne nå de nasjonale målene for reduksjon av klimagassutslipp. For at så mange som mulig skal benytte seg av toget, er det nødvendig at den reisende opplever stasjonen som trygg og komfortabel. Det er imidlertid ikke nok å bare være oppmerksom på den reisendes opplevelse av å være trygg og på kriminalitetsforebyggende tiltak på stasjonene. Miljøet og konteksten hvor denne frykten og utryggheten skjer i må også vurderes slik at riktige forebyggende tiltak kan iverksettes. Denne oppgaven retter derfor søkelyset mot hvordan utformingen av det fysiske miljøet på togstasjoner kan påvirke den opplevde tryggheten hos de reisende. Denne oppgaven presenterer en metode for tilnærmingen til trygghetsskapende arbeid på togstasjoner. Ved syntetisering av litteratur fremheves miljøkvaliteter som i stor grad påvirker hvorvidt den reisende opplever togstasjonen som trygg eller ikke. Videre presenterer oppgaven 11 designprinsipper for utforming av togstasjoner som oppleves trygge. Prinsippene skal tilrettelegge for utforming som tar høyde for miljøkvalitetene som er av essensielt behov på togstasjoner. Kvaliteten på de identifiserte designprinsippene blir vurdert gjennom to case-undersøkelser: en eksisterende stasjon og en mulighetsstudie for utviklingen av en stasjon. I første omgang blir den opplevde tryggheten på en eksisterende stasjon vurdert gjennom en analytisk undersøkelse av designprinsippene. Undersøkelsen resulterer i forslag til trygghetstiltak, samt beskrivelse av situasjoner og elementer som både øker og reduserer den opplevde tryggheten betraktelig. Disse kvalitetene ses i sammenheng med funn fra litteratur, og resulterer i fire situasjoner som skiller seg ut som utfordrende på togstasjoner. Disse fire situasjonene blir tatt med videre i case nummer to som vurderer hvorvidt en ekstern mulighetsstudie har tatt hensyn til den opplevde tryggheten i disse situasjonsbildene. Gjennomføringen av de to case-undersøkelsene resulterer i anbefalinger for trygghetsskapende arbeid på togstasjoner.
dc.description.abstractTrain stations are an important part of everyday life for many people. In order to achieve the national climate goals for reducing green gas emissions, it is necessary to increase the usage of train as a means of transport, both for longer and shorter trips. For as many people as possible to use the train, it is necessary that the traveler perceives the train station as safe and comfortable. However, it is not enough to simply pay attention to the traveler`s perception of being safe at the station, and to crime prevention at stations. The environment and context in which this fear and insecurity occurs must be assessed so that the right preventive measures can be implemented. This thesis will therefore direct the spotlight on how the design of the physical environment at train stations can affect the traveler’s perceived safety. This thesis presents a method for implementation of measures that will increase the traveler’s perceived safety at train stations. When assessing literature, the author highlights environmental qualities that largely influence whether the traveler perceives the train station as safe or not. Furthermore, the thesis presents 11 design principles for the design of train stations that are perceived as safe. These principles will help to assure design that takes account of the environmental qualities that are of essential need at train stations. The quality of the design principles is assessed through two case studies: an existing station and a feasibility study for development of a station. First, the perceived safety of the existing station is assessed by analyzing the design principles. The results from the analyzes are proposals for security measures, as well as description of different situations end elements that both increase and decrease the perceived safety. These qualities correspond with findings from literature, and results in four situations that stand put as challenging at train stations. These situations are further evaluated in case study number two, which assessed whether an external feasibility study has taken the perceived safety into account in these situations. The implementation of the two case studies results in recommendations for safety-creating measurements at train stations.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleOpplevd trygghet på togstasjoner - Anbefalinger for trygghetsskapende tiltak i utformingen av togstasjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel