Show simple item record

dc.contributor.advisorNina Elisabeth Arnesen 
dc.contributor.authorRullestad, Hanna
dc.date.accessioned2023-07-18T16:27:34Z
dc.date.available2023-07-18T16:27:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839563:54592150
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079874
dc.description.abstractElevers motivasjon og engasjement er noe skolen skal legge til rette for, og tidligere forskning har vist at elevers opplevelse av naturfagets relevans har sammenheng med deres interesse i faget. Denne masteroppgavens hensikt er å undersøke hvordan sosiale medier kan brukes som læringsverktøy i undervisning av naturfag, med en tanke om at det kan være en kopling mellom elevers hverdagskultur og naturfagets kultur. For å undersøke forskningsspørsmålene ble det designet et undervisningsopplegg med bakgrunn i tidligere forskning om sosiale medier i undervisning, som ble testet ut i en VG3-klasse i naturfag. Dette er en kvalitativ, enkeltcase-studie hvor det ble benyttet intervjuer med læreren og utvalgte elever i klassen, samt egne observasjoner som datainnsamlingsmetoder. Funnene fra analysen indikerer blant annet flere faktorer som kan være viktige å ta hensyn til angående valget av sosiale medieplattform til bruk i undervisning. Noen av disse er at elevene bruker og foretrekker ulike plattformer, at plattformene benyttes i undervisningen på liknende måte som elevene gjør i sin hverdag, at bruken har en tydelig hensikt, samt faktorer som elevers personvernsikkerhet og rett til privatliv. Funnene peker også på ulike oppgaver læreren får i å støtte elevene i arbeidet med å lage eget innhold på sosiale medier. Blant annet må læreren bevisst tenke over hvordan en kan oppnå en gunstig balansegang mellom læring og underholdning, både i undervisningsopplegget, men også hjelpe elevene å skape denne balansen i deres egne produkter. Sosiale medier, og bruk av mobiltelefon i undervisningen, kan bli et distraksjonsmoment for elevene. Det blir da viktig å tilby elevene hensiktsmessige støttestrukturer for å forsøke å minimere risikoen for dette. Læreren og elevene i studiens case uttrykte positive holdninger til videre bruk av sosiale medier i undervisning og henviser til økt engasjement, variasjon i undervisningen og tilpassing til ulike læringstilnærminger som mulige fordeler. I tillegg får elevene mulighet til å benytte kompetanser og ferdigheter de har tilegnet seg gjennom deres daglige mediebruk inn i undervisningen.
dc.description.abstractStudents' motivation and engagement is something the school must facilitate, and previous research has shown that students' experience of the relevance of science is related to their interest in the subject. The purpose of this master's thesis is to investigate how social media can be used as a learning tool in the teaching of science, with the idea that there can be a link between students' everyday culture and the culture of science. To investigate the research questions, a lesson plan was designed based on previous research on social media in teaching and later tested in a VG3 class in science. This is a qualitative, single-case study where the teacher and selected pupils from the class were interviewed and observed in the classroom. The findings from the analysis indicate, among other things, several factors that may be important to take into account regarding the choice of a social media platform for use in teaching. Some of these are the students preference to different platforms, that the platforms are used in teaching in a similar way to what students do in their everyday lives, that the use has a clear purpose, as well as factors such as students' privacy concerns and their right to privacy. The findings also point to new ways in which the teacher has to support the students’ in their production of educational social media content. Among other things, the teacher must consciously think about how to achieve a favourable balance between learning and entertainment, both with regards to the lesson plan, but also to help the students create this balance in their own social media products. Social media, and the use of mobile phones in teaching, can become a distraction for students. It is therefore important to offer students appropriate scaffolding tools to try to minimize this risk of distraction. The teacher and students in this study's case expressed positive attitudes towards further use of social media in teaching and refer to increased engagement, variation in teaching and adaptation to different learning approaches as possible benefits. In addition, students get the opportunity to use the competences and skills they have acquired through their daily media use in a school setting.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleSOSIALE MEDIER SOM LÆRINGSVERKTØY - en kvalitativ studie om bruk av sosiale medier som læringsverktøy i naturfag
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record