Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSølve Bærug
dc.contributor.advisorTin Phan
dc.contributor.authorSolberg, Elizabeth Emilie
dc.contributor.authorHammer, Ingrid
dc.date.accessioned2023-07-15T16:28:16Z
dc.date.available2023-07-15T16:28:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839535:54591871
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079315
dc.description.abstractEiendomsbransjen er en av verdens største industrier, men også en av de bransjene med lavest teknologisk utvikling fra et størrelsesperspektiv. Eiendomsbransjen er for tiden under stor utvikling, hvor eiendomsteknologi kjent som PropTech er særlig fremtredende. Majoriteten av PropTech selskaper har sitt fokusområde i senfase eiendomsteknologi, der de færreste har mulighet til å gjøre innsamlet data i senfase overførbart til tidligfase. Målet er å teste denne overførbarheten, ved å undersøke hvordan Marketer som et senfaseverktøy informerer tidligfase eiendomsutvikling. Fire teoretiske rammeverk benyttes for å besvare oppgaven. Teori knyttet til eiendomsutviklingsprosessen, digital markedsføring, digitalisering i eiendomsbransjen og innovasjonsteori har blitt brukt for å undersøke Marketers bidrag til endringer i eiendomspraksisen. Oppgaven er basert på kvalitativ metode med datainnsamling gjennom individuelle dybdeintervjuer. Intervjuobjektene består av eiendomsutviklere, uavhengige aktører med kjennskap til PropTech og aktører internt i Marketer. Videre har dokumentanalyse blitt benyttet for å vurdere brukeropplevelse av verktøyet. Resultatene av forskningen tyder på at ved overførbarheten av Big data fra senfase til tidligfase, vil Marketer ved bruk av produktøkosystemet redusere risikoen til utvikler som vil føre til bedre nabolagsutvikling.
dc.description.abstractThe real estate industry is one of the largest industries in the world, but also one of the industries with the lowest technological development from a size perspective. The real estate industry is currently undergoing significant development, where property technology known as PropTech is particularly prominent. The majority of PropTech companies focus on late-stage property technology, with few having the ability to transfer collected data from late-stage to early-stage. The aim is to test this transferability by examining how Marketer, as a late-stage tool, informs early-stage property development. Four theoretical frameworks are used to answer the task. Theory related to the property development process, digital marketing, digitization in the real estate industry, and innovation theory have been used to investigate Marketer's contribution to changes in property practice. The task is based on qualitative methodology with data collection through individual in-depth interviews. The interviewees consist of property developers, independent actors familiar with PropTech, and actors internally in Marketer. Furthermore, document analysis has been used to assess the user experience of the tool. The results of the research suggest that by transferring Big data from late-stage to early-stage, Marketer, using the product ecosystem, will reduce the risk to developers, which will lead to better neighborhood development.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titlePå hvilken måte påvirker Marketers senfase-innsikt tidligfasen av et utviklingsobjekt?- En kvalitativ studie av Marketer Real Estate Technologies AS
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel