Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHåvard Steinsholt
dc.contributor.authorHusø, Torstein Steen Søvik
dc.date.accessioned2023-07-15T16:28:13Z
dc.date.available2023-07-15T16:28:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839535:54591891
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079312
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven har som formål å studere hva som er ideell beliggenhet for en dagligvarebutikk og hvilke faktorer som påvirker valget. Det er tatt utgangspunkt i omsetningen til butikkene for å forklare sammenhengende. Det har også vært mange økonomer opp igjennom tidene som har tatt for seg lokaliseringsteorien, og det er blitt trukket frem noen sentrale teorier for å besvare problemstillingen. Det er brukt analyseverktøyet “Location Analytics Retail” av Geodata og omsetningstall hentet fra Nielsen sin dagligvarerapport, samt intervjuer av beslutningstakere for å undersøke sammenhengende av ulike faktorer som påvirker butikkens plassering. Problemstilling: Hva er ideell beliggenhet for en dagligvarebutikk? Oppgaven ser hovedsakelig på to ting; hva som er en ideell beliggenhet for en dagligvarebutikk og hvilke faktorer som er knyttet til valg av lokasjon. Den ideelle beliggenheten for en dagligvarebutikk vil ut fra disse forutsetningene ha god tilgjengelighet til offentlig kommunikasjon og være lokalisert langs en trafikkert transportåre i tilknytning til en rundkjøring på høyre side med gode parkeringsmuligheter, samt være i et stort nærmarked med høy befolkningstetthet. Dette er kun et steg på veien videre for en dypere forståelse av sammenhengen mellom hva som er en ideell beliggenhet og hvilke faktorer som påvirker valget til beslutningstakere. Det vil være behov for supplering av analysemetoder og en større utvalgsstudie for å studere fenomenet nærmere
dc.description.abstractAbstract The aim of this master's thesis is to investigate what constitutes an ideal location for a grocery store and which factors influence this decision. The analysis is based on the store's turnover as a key explanatory variable. Throughout history, many economists have explored location theory, and several key theories have been identified to address the research question. The "Location Analytics Retail" tool developed by Geodata and sales figures from Nielsen's grocery report, along with interviews with decision-makers, have been used to examine the interplay of various factors that influence store location. The research question is: What is the ideal location for a grocery store? The thesis focuses on two main areas: identifying the ideal location for a grocery store and understanding the factors that influence location choices. Based on these assumptions, an ideal location for a grocery store would be easily accessible by public transportation and located along a busy transport route, adjacent to a roundabout on the right side of the road with ample parking facilities. It should also be situated in a large nearby market with high population density. This study represents a step forward in gaining a deeper understanding of the relationship between an ideal location and the factors that influence decision-makers. However, further research using additional analysis methods and a larger sample size is necessary to study this phenomenon in greater depth.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleBetydningen av beliggenhet for en dagligvarebutikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel