Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKariann Krohne
dc.contributor.authorHafsås, Sara
dc.date.accessioned2023-07-15T16:28:08Z
dc.date.available2023-07-15T16:28:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839537:54591912
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079309
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Norsk idrett er basert på frivillighet, spesielt i barne- og ungdomsidretten. Trenere er her en viktig og sentral person, og bort imot 75 % av alle trenere er frivillige – og mange er også foreldretrenere. Disse trenerne har en viktig rolle med å sikre god kvalitet i sitt idrettsfaglige arbeid. Videre skal de sørge for at idretten er inkluderende, og at idrettslaget fungerer som arenaer som legger til rette for aktivitet og sosialt samvær. Nabolagsklubb er et lavterskelprogram under Oslo Idrettskrets for å styrke fleridrettslag i Oslo med ekstra fokus på deltakelse for alle barn, og som forplikter seg til å jobbe på flere innsatsområder som blant annet «frivillighet og dugnad». Formål: Formålet med masterstudien var å skape innsikt og forståelse rundt hvordan frivillige trenere i nabolagsklubber erfarer sin rolle i barne- og ungdomsidretten, deres motivasjon for frivillig arbeid, samt erfaringer og utfordringer knyttet til trenerrollen. Metode: Kvalitativ metode med semistrukturerte intervju ble benyttet i datainnsamlingen. Utvalget bestod av fem frivillige trenere i nabolagsklubber, hvorav fire var foreldretrenere. Ett intervju ble gjennomført digitalt, mens de øvrige ble gjennomført ansikt-til-ansikt. Intervjuene ble tatt opp på lydfil gjennom diktafon, og deretter transkribert. Malteruds systematiske tekstkondensering ble benyttet for analyse av dataene. Resultat: Funnene fra analyseprosessen resulterte i tre hovedtema, som igjen består av flere subgrupper. De tre hovedtemaene er: Å stille opp og bidra til et felleskap, å være frivillig og å være fotballtrener. Oppsummering: Resultatene viser til at trenerne erfarer både utfordringer og gleder knyttet til trenerrollen. Gledene og motivasjonen var å gjøre en innsats for nærmiljøet, og å glede barn med en møteplass. Utfordringer var knyttet til at frivillighet går på bekostning av egentid, det å føle seg alene om ansvaret, manglende engasjement fra andre foreldre og å få barna til å høre etter på trening. Foreldretrenerne nevnte også at hovedmotivet for deres frivillige innsats var å stille opp for eget barn, og de beskrev fordeler og ulemper med å være foreldretrener.
dc.description.abstractAbstract Background: Norwegian sports are based on voluntary work, especially in children's and youth sports. Coaches are important and central figures, and nearly 75 % of all coaches are volunteers - many of them are also parent coaches. These coaches have an important role in ensuring good quality in their sports work, as well as ensuring that sports are inclusive, and that sports clubs serve as arenas that facilitate activity and social interaction. "Nabolagsklubb" is a low-threshold program that aims to strengthen multi-sports clubs in Oslo, with extra focus on participation for all children, and who commit to work on several focus areas including "volunteering and collective effort". Purpose: The purpose of this master's study was to create insights and understanding around how volunteer coaches in "Nabolagsklubber" experience their role in children's and youth sports, their motivation for voluntary work, as well as experiences and challenges related to the coaching role. Method: Qualitative method with semi-structured interviews was used for data collection. The sample consisted of five volunteer coaches in "Nabolagsklubber", where four of them were parent coaches. One interview was conducted digitally, while the others were conducted face-to-face. The interviews were digitally recorded and then transcribed. Malterud´s systematic text condensation was used for the data analysis. Results: The findings from the analysis process resulted in three main themes, each consisting of several sub-groups. The three main themes are: Standing up for and contributing to a community, being a volunteer, and being a football coach. Summary: The results indicate that coaches experience both challenges and joys related to the coaching role. They found joy and motivation in contributing to the local community and in creating a meeting place for the children. Challenges were related to volunteering at the expense of personal time, feeling alone with the responsibility, lack of engagement from other parents, and getting the children to listen during training. Parent coaches also mentioned that the main motive for their voluntary work was to support their own child and pinpointed both advantages and disadvantages of being a parent coach.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleFrivillige trenere i nabolagsklubber - en kvalitativ undersøkelse om trenere i barne- og ungdomsidretten
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel