Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØdegård, Ingrid Merete
dc.contributor.authorNæss, Johanne Trandem
dc.contributor.authorRotvold, Lise
dc.date.accessioned2023-07-15T16:28:04Z
dc.date.available2023-07-15T16:28:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839561:54592117
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079306
dc.description.abstractVerdens havområder, Oslofjorden inkludert, er under stort press på grunn av klimaendringer, miljøforandringer og utbygging i strandlinjen. Til nå har fokuset innen byutvikling og landskapsarkitektur ligget på arealene på land, og sjøområdene har i mer eller mindre grad blitt glemt. I Indre Oslofjord er 70% av strandsonen nedbygd og tilknytningen som barn og unge har til marin natur reduseres. For at fremtidens generasjoner skal få kunnskap om havet og et ønske om å ivareta det, må endringer skje. Som landskapsarkitekt sitter man på en stor mulighet til å tilrettelegge for dette. Bestumkilen i Indre Oslofjord er i dag preget av harde flater, redusert marint liv og ensformig bruk med båtmarina som hovedfunksjon. Det er et komplekst område hvor det foreligger planer om utbygging i en større, pågående områderegulering for Skøyen. Gjennom en mulighetsstudie presenterer denne oppgaven et alternativt forslag til områdereguleringen. Forslaget vårt har høyere fokus på biologisk mangfold over og under vann. Det tilrettelegger samtidig for erfaringsbasert læring for barn i en utforskende alder. Kunnskapsinnhenting, registreringer og analyser har resultert i 24 prinsipper for utforming av Deltaparken med hensyn på økologi, barn og læring og stedet Bestumkilen. Mulighetsstudiet presenterer hvordan en urban tomt kan gjennomgå en transformasjon som ikke bare gir bedre livsvilkår for mennesker og dyr, men også engasjerer fremtidige generasjoner til å ta vare på naturen.
dc.description.abstractThe world’s oceans are facing a huge amount of pressure due to climate change, environmental changes and development of coastal areas. This also includes Oslofjorden. Until now, the focus in urban development and landscape architecture has mainly been on land areas, rather than ocean landscapes which has been more or less neglected. Today 70% of the costal line in Indre Oslofjord has been developed, and children’s connection to the marine nature is being reduced. In order to ensure knowledge about the ocean for future generations, changes need to happen. Landscape architects possesses a great opportunity to plan for this. Bestumkilen in Indre Oslofjord is today characterized by grey surfaces, reduced marine life, and single purpose uses with the marina as its main function. It is a complex area, where plans for development are being explored in the zoning plan for Skøyen. Through a feasibility study, this assignment presents an alternative proposal for this zoning plan. The alternative proposal focuses more on biological diversity, both above and below water, and is facilitating for experiential learning for children in an exploring age. Gathering of information, registrations and analyses has resulted in 24 principals for design in Deltaparken. These are regarding ecology, children and learning, and Bestumkilen. The feasibility study presents how an urban area can go through a transformation that not only enhances the living conditions for humans and animals, but also engages future generations to preserve nature.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.titleKysten som læringsarena : en mulighetsstudie på Skøyen
dc.title.alternativeThe coast as a learning arena : a feasibility study at Skøyen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel