Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHåvard Steinsholt
dc.contributor.authorGunhildrud, Caroline Lyseng
dc.date.accessioned2023-07-15T16:27:52Z
dc.date.available2023-07-15T16:27:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839535:54591870
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079303
dc.description.abstractDet å eie en egen fritidsbolig i Norge er svært populært, og det finnes nok også mange som drømmer om å en dag eie en egen fritidsbolig i Norge. Fritidsboligmarkedet i Norge har gjennom flere år hatt en økende prisvekst, ser man tilbake i 2013 hadde fritidsboliger på landsbasis en nominell gjennomsnittspris på 1 714 844 kroner. I 2022 hadde dermed prisen steget til 2 965 980 kroner (Eiendom Norge et al., 2022). Selv med en økende prisvekst, finnes det i dag store prisforskjeller mellom å kjøpe en fritidsbolig ved sjøen versus på fjellet. Det finnes i dag store prisforskjeller mellom fritidsboligmarkedet ved sjøen og på fjellet, gjennom denne masteroppgaven utformet jeg følgende problemstilling: «Er det utpregete forskjeller i dagens fritidsboligmarked mellom hytter i fjellområder og hytter langs sjøen?» Jeg har forsøk på å analysere sammenhengene mellom størrelse og avstand til fritidsbolig, samt prisen på disse. I tillegg har jeg utført en analyse for å se om turismen har en innvirkning på gjennomsnittlig kjøpspris og antall solgte fritidsboliger i 2020. For å kunne undersøke ulikhetene på fritidsboligmarkedene på fjellet og ved sjøen valgte jeg å legge fokus på Trysil og Kragerø, hvor Trysil referer til hytter i fjellområder og Kragerø til hytter langs sjøen. Jeg har gjennom denne masteroppgaven tatt i bruk kvantitativ forskningsmetode, gjennom bruk av spørreundersøkelse med avhuking og analysering av innhentet tall fra Eiendomsverdi, SSB, NHO-reiseliv og Visit Norway. Resultatene fra spørreundersøkelsen viser til at salgsprisen er det viktigste elementet ved kjøp av fritidsbolig, deretter kommer reiseveien fra bosted til fritidsbolig, og på tredjeplassen har vi aktiviteter i området som kan være alt fra alpinbakke til sykkelløyper og mer. Det kommer også frem gjennom spørreundersøkelsen at de fleste av respondentene foretrekker Trysil fremfor Kragerø, noe som er svært interessant med tanke på de resultatene som kommer frem i de andre analysene som er blitt utført. Resultatene fra de ulike undersøkelsene som er blitt gjennomført viser til at fritidsboligmarkedet i Kragerø har i dag en høyere prissetting på fritidsboligene sammenlignet med Trysilfjellet. Dermed kan det konkluderes basert på analysene og hypotesetestingen som er blitt utført i masteroppgaven at det i dag finnes utpregede forskjeller i dagens fritidsboligmarked mellom hytter i fjellområder og hytter langs sjøen. Resultatene fra undersøkelsen om turismens innvirkning på gjennomsnittlig kjøpspris og antall solgte fritidsboliger for 2020, viser begge til at det i 2020 ikke var en direkte sammenheng mellom disse variablene.
dc.description.abstractOwning your own holiday home in Norway is very popular, and there are probably also many who dream of one day owning their own holiday home in Norway. The holiday home market in Norway has for several years had an increasing price growth, looking back in 2013 holiday homes nationwide had a nominal average price of NOK 1 714 844. Thus, in 2022, the price had risen to NOK 2,965,980 (Eiendom Norway et al., 2022). Even with increasing price growth, there are currently large price differences between buying a holiday home by the sea versus in the mountains. There are currently large price differences between the holiday home market by the sea and in the mountains, through this master's thesis I formulated the following research question: "Are there significant differences in today's holiday home market between cabins in mountainous areas and cabins along the sea?" I have attempted to analyze the relationship between size and distance to holiday homes, as well as the price of these. In addition, I have carried out an analysis to see if tourism has an impact on the average purchase price and number of holiday homes sold in 2020. To investigate the differences in the holiday home markets in the mountains and by the sea, I chose to focus on Trysil and Kragerø, where Trysil refers to cabins in mountain areas and Kragerø to cabins along the sea. Through this master's thesis, I have used quantitative research methods, using a questionnaire with ticking and analysis of collected figures from Eiendomsverdi, Statistics Norway, NHO tourism and Visit Norway. The results from the survey show that the sale price is the most important element when buying a holiday home, then comes the travel distance from place of residence to holiday home, and in third place we have activities in the area that can be anything from alpine slopes to bike trails and more. It also appears from the survey that most of the respondents prefer Trysil to Kragerø, which is very interesting considering the results that emerge from the other analyses that have been performed. The results of the various surveys that have been conducted show that the holiday home market in Kragerø currently has a higher price for holiday homes compared to Trysilfjellet. Thus, it can be concluded based on the analyses and hypothesis testing that have been carried out in the master's thesis that there are today marked differences in today's holiday home market between cabins in mountainous areas and cabins along the sea. The results of the survey on tourism's impact on average purchase price and number of holiday homes sold for 2020 both show that in 2020 there was no direct correlation between these variables.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleEn sammenligning av fritidsboligmarkedet på fjellet og ved sjøen i Norge
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel