Show simple item record

dc.contributor.advisorAsmamaw Tadege Shiferaw
dc.contributor.advisorGro Ladegård
dc.contributor.authorVolden, Ingrid Elise
dc.date.accessioned2023-07-14T16:27:20Z
dc.date.available2023-07-14T16:27:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839553:54592042
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078963
dc.description.abstractNorske byggeprosjekter er sammensatt av flere store aktører, som er helt avhengig av å fungere sammen i en prosjektledelse. For å lykkes med prosjektet har prosjektledelsen behov for å ha eller opparbeide noen grunnleggende gode mellommenneskelige ferdigheter. Tidligere forskning viser at disse ferdighetene er sterkt knyttet til prosjektets suksess. Det er likevel svært lite forskning som knytter ferdighetene til prosjektenes karakteristiske aspekter, som forsøker å differensiere mellom de forskjellige aktørene eller prosjektfasene. Hensikten med denne oppgaven er derfor å forbedre situasjonen i norske byggeprosjekter, ved å belyse betydningen av de mellommenneskelige ferdighetene. Denne studien undersøker hvordan praksisen for mellommenneskelige ferdigheter er i norske byggeprosjekter i dag, hvilke mellommenneskelige ferdigheter som burde prioriteres og hvor forbedringspotensialet er. Statsbygg er byggherre i flere av de største norske byggeprosjektene, og har derfor stor påvirkningskraft på den norske bygg- og anleggsbransjen. Denne studien har et eksplorativt design, og tar for seg en litteraturstudie og casestudie med semistandardiserte dybdeintervjuer av utvalgte informanter fra to av Statsbyggs byggeprosjekter, Vikingtidsmuseet og Livsvitenskapsbygget. Resultatene fra studien bekrefter at mellommenneskelige ferdigheter er svært viktig for prosjektledelsen. Det eksisterer likevel hindringer som fører til at få konkrete tiltak gjøres for å opparbeide eller rekruttere de riktige ferdighetene inn i prosjektet. I dag er samspillselementene de viktigste tiltakene for å forbedre situasjonen, men det er likevel et stort forbedringspotensial knyttet til rekruttering. De kontraktuelle bestemmelsene og samspill kan forbedre eller forverre hvordan aktørene og deres ferdigheter fungerer sammen i en prosjektledelse. Mellommenneskelige ferdigheter blir derfor sett på som like viktige uavhengig av aktører og faser, fordi ferdighetene må fungere med hverandre. Strategisk tekning er likevel en ferdighet som skiller seg ut, og kan være noe viktigere for spesifikt tidligfaser og byggherre. I flere av områdene som undersøkes eksisterer det lite tidligere forskning, og flere av funnene må derfor undersøkes videre. Denne studien kan likevel bidra med noen konkrete anbefalinger for hvordan norske BA-bransjen skal klare å ha prioritere de mellommenneskelige ferdighetene i byggeprosjektene sine.
dc.description.abstractNorwegian construction projects are comprised of several actors, who are completely dependent on working together in a project management. To succeed with the project, the project management needs to have or develop some basic good interpersonal skills. Previous research shows that these skills are strongly linked to project success. However, there is still little research that links these skills to the project characteristic aspects, and that attempts to differentiate between the different actors or project phases. The purpose of this thesis is therefore to improve the situation in Norwegian construction projects, by highlighting the importance of interpersonal skills. This study examines the practice of interpersonal skills in Norwegian construction projects today, which interpersonal skills should be prioritized and to find the potential for improvement. Statsbygg is the Norwegian government’s building commissioner, property manager and developer, and therefore influences large parts of the Norwegian construction industry. This study has an exploratory design, and the data is collected using literature review and case study with semi-structured in-depth interviews of selected informants from two of Statsbygg's construction projects, the Museum of the Viking Age and the Life Sciences Building. The results indicates that interpersonal skills are very important for project management. However, there are obstacles that lead to very few concrete actions being taken to train or recruit the skills into the project. Today, the elements of partnering are the most important measures to improve the situation, but there is still great potential for improvement linked to recruitment. The contractual conditions and partnering can improve or worsen how the actors and their skills work together in a project management. The interpersonal skills are seen as equally important regardless of who the actor is and in all project phases because the skills are not mutually exclusive. Strategic thinking, however, is a skill that stands out and may be more important specifically for early phases and the project owner. In several of the areas investigated, there is little previous research, and several of the findings therefore need to be further investigated. This study can nevertheless contribute with some concrete recommendations for how the Norwegian construction industry can prioritize interpersonal skills in their construction projects.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleMellommenneskelige ferdigheter i prosjektledelse: En casestudie av Livsvitenskapsbygget og Vikingtidsmuseet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record