Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristin Linnerud
dc.contributor.authorSamnøy, Jarand Gaupholm
dc.date.accessioned2023-07-06T16:29:16Z
dc.date.available2023-07-06T16:29:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839539:54591925
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076826
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen har som formål å gi innsikt i hvordan selskaper i den norske energisektoren tenker om bærekraft, og hvordan de tenker at bærekraft kan påvirke deres verdiskaping. Finanstilsynet har rettet kritikk mot norske selskapers arbeid med bærekraftsrapportering. Selskapene er opptatt av å måle oppnåelse av bærekraftsmål, men er i liten grad opptatt av sammenhengen mellom bærekraft og deres evne til å skape verdi. Deres manglende oppmerksomhet rundt dette tyder på at næringslivet i for liten grad tenker igjennom hvordan usikkerhetsfaktorer knyttet til FNs bærekraftsmål kan påvirke selskapets verdi. Det er derfor behov for empirisk forskning på hvordan de tenker rundt dette. Dette forskningsprosjektet tar for seg følgende problemstilling: Hvordan tenker næringslivet rundt egen bærekraftstrategi, risiko og verdi? Dette deles inn i fire underproblemstillinger: * Hvilken forståelse har selskapet selv av bærekraft? * Hvordan tenker næringslivet rundt bærekraftstrategien sin? * Er det en sammenheng i bedriften mellom det å drive bærekraftig samtidig som man skaper verdi? * Hva er sammenhengen mellom risiko og bærekraft? Problemstillingen besvares ved hjelp av kvalitativ metode. Dette suppleres med litteratursøk på relevant forskning. Datainnsamling er gjort ved semistrukturerte intervjuer av 5 ansatte i ulike norske energiselskaper. Datamaterialet er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Denne prosessen innebar koding og tematisering av funn. Resultatene viser at respondentene har god kunnskap om bærekraft, og at bærekraft er godt integrert i bedriftenes strategi. Det er også sammenheng mellom å drive bærekraftig og å skape verdi. Selskapene er i økende grad observante på risikoer knyttet til bærekraft, og ser den finansielle påvirkningen de kan ha. Enkelte utfordringer gjør imidlertid arbeidet med bærekraft krevende. Resultatene viser at det er behov for tydelige retningslinjer for prioritering i beslutningsprosesser.
dc.description.abstractThe aim of this master thesis is to provide insight into how companies in the Norwegian energy sector think about sustainability, and how they believe sustainability can affect their value creation. The Norwegian Financial Supervisory Authority has criticized Norwegian companies' work on sustainability reporting. Companies are focused on measuring the achievement of sustainability goals but are less focused on the connection between sustainability and their ability to create value. Their lack of attention to this suggests that the business sector is not considering how uncertainty factors related to the UN's sustainability goals can affect a company's value. There is therefore a need for empirical research on how they think about this. This research project addresses the following research question: How does the business sector think about its own sustainability strategy, risk, and value? This is divided into four sub-questions: * What understanding does the company have of sustainability? * How does the business sector think about its sustainability strategy? * Is there a connection in the company between operating sustainably and creating value? * What is the relationship between risk and sustainability? The research question is answered using a qualitative method. This is supplemented by a literature search on other relevant research. Data collection was done through semi-structured interviews with 5 employees in different Norwegian energy companies. The data material was analyzed using thematic analysis. This process involved coding and thematizing findings. The results show that the respondents have good knowledge of sustainability and that sustainability is well integrated into the companies' strategies. There is also a connection between operating sustainably and creating value. Companies are increasingly aware of risks related to sustainability and see the financial impact they can have. However, some challenges make sustainability work demanding. The results show that there is a need for clear guidelines for prioritization in decision-making processes.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleEn tematisk analyse av norske energiselskapers bærekraft og verdiskaping
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel