Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAude, Anne Ragnhild
dc.contributor.authorAndersen, Jeanette
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2023-07-06T12:37:51Z
dc.date.available2023-07-06T12:37:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076622
dc.description.abstractGlattskurte svaberg i granitt, store områder med kystlynghei, kystfuruskog preget av vind og vær, et sjeldent og stort korallrev som er over 8.000 år gammelt. Alt dette svært sjeldne natur-ressurser vernet som Norges første marine nasjonalpark i 2009. Nasjonalparken forvaltes, og beskyttes, i stor grad av Hvaler kommunes politikere og administrasjon. Sammen med kom-munene Fredrikstad og Sarpsborg er det interkommunale selskapet Borg Havn IKS etablert for å forvalte og levere havnetjenester i dette unike kystlandskapet. Her, hvor allmenne sam-funnsinteresser møter markedsøkonomien, oppstår det gnisninger. Hvordan kan samarbeid, i de tilfeller hvor selskapsformen er et interkommunalt selskap, gjøres mer effektivt og hen-siktsmessig samtidig som politikk i større grad realiseres er i hovedsak spørsmålet denne opp-gaven i stiller. Ifølge ordføreren i Sarpsborg kommune er Borg Havn IKS et av de flotteste verktøyene eierkommunene i region Nedre Glomma har for å skape attraktivitet i sitt område. Selskapet drives kommersielt og med god økonomisk lønnsomhet. Samhandlingen mellom Hvaler kommune og Borg Havn IKS beskrives som kompleks og langt fra sømløs, men med felles målsetning om å styrke attraktiviteten til eierne. Assisterende havnedirektør i Borg Havn IKS uttaler at planprosessen til tider koster mer enn selve utbyggingen og at kompleksi-teten i samarbeidet i sum kan gi tapte muligheter for Hvaler kommune. Det har derfor vært interessant å se på hvilke faktorer som forårsaker dette lite hensiktsmessige samarbeidet, og hva som kan gjøres for å forbedre samarbeidet mellom selskapet og Hvaler kommune. Gjen-nom analyse av dagens situasjon har det vært mulig å peke på noen mulige årsakssammen-henger til dette lite hensiktsmessige samarbeidet. Det første funnet er at manglende kompe-tanse og innsikt, på begge sider av bordet, gjør samarbeidet lite effektivt. Dette fordi man ikke evner å styre prosjekt med forutsigbarhet eller være en tilstrekkelig kompetent bestiller. Dette skaper sløsing med ressurser. Det andre funnet er at det mangler hensiktsmessig eiersty-ring. Dette betyr at selskapet ikke får tilstrekkelig med føringer fra sine eiere på hva formålet med selskapet er og hvilke rammer som er satt for hvordan dette formålet skal nås. For å gjøre noe med disse funnene anbefales det å stramme opp styringen av selskapet ved å formalisere styringsverktøy slik som eierstrategi og eiermøter. I tillegg anbefales det å arbeide systematisk med kompetanseutveksling mellom kommunens administrasjon. Effekten av dette anslås til å være mer allmennyttig verdiskapning ut av få tilgjengelige ressurser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleRealisering av politikk gjennom et interkommunalt selskapen_US
dc.title.alternativeEffektiv og hensiktsmessig sikring av allmenne samfunnsinteresser i møte med markedsøknomiens krefteren_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.localcodeB-LIen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal