dc.contributor.advisor | Heidi Nygård | |
dc.contributor.author | Devik, Georg Julian | |
dc.date.accessioned | 2023-05-04T16:27:52Z | |
dc.date.available | 2023-05-04T16:27:52Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.nmbu:wiseflow:6726813:52494925 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3066254 | |
dc.description.abstract | Elektrifisering av transport, industri og andre kraftkrevende aktører byr på utfordringer for det
elektriske kraftnettet. Ved jevnere energibruk kan behovet for utbygging av kraftnettet
reduseres. Ladeeffekten til elektriske biler er høy sammenlignet med andre
husholdningsapparater og ukontrollert lading kan by på utfordringer for nettet, spesielt
distribusjonsnettet. Samtidig er det en økende andel energiproduksjon fra uregulerbar
kraftproduksjon som øker behovet for fleksibiliteten på forbrukersiden.
Denne oppgaven har sett på Gardermoen Parkering, en privateid parkeringsplass som ligger
ved Oslo Lufthavn. Parkeringsplassen har en kapasitet på 1600 biler og ønsker å installere 250
elbilladere samt legge til rette for en utvidelse til totale 500 elbilladere. Oppgavens mål er å
kartlegge potensialet for redusert effektbehov til parkeringsplassen ved å innføre ladeplan og
lastflytting og med dette anslå potensiell reduksjon i effektrelaterte avgifter for
parkeringsplasseier. Lastkurven flates ut under forutsetning om at alle biler skal være fulladet
ved avreise.
For å nå oppgavens mål ble det laget en simuleringsmodell som simulerer effektbehovet til
parkeringsplassen ved ulike scenarioer. Modellen bruker historisk parkering- og
energibrukdata og i scenarioene varierer antall ladere og elbilandelen blant parkeringsplassen
kunder. Det er sett på scenarioer hvor elbilandelen var på 25%, 50% eller 100% av bilene i
bilparken i kombinasjon med 250, 500 eller 1600 ladere på parkeringsplassen. Sistnevnte
scenario er tatt med for å simulere parkeringsplassen ved en helelektrisk bilflåte. I modellen
simuleres effektbehovet ved ukontrollert lading og ved ladeplan og lastflytting hvor laderne
hadde en ladeeffekt på enten 11 kW eller 3,68 kW.
Resultatet fra simuleringen viser at ved ukontrollert lading fikk Gardermoen Parkering en
døgnprofil med effekttopp på morgenen som sammenfaller effekttoppene fra øvrig belastning
i nettet. Ved ladeplan og lastflytting ble effekttoppene redusert til å ligge maksimalt 3% over
gjennomsnittet i løpet av måneden, mens alle biler fortsatt var fulladet ved avreise. Ved
implementering av ladeplan og lastflytting ble effekttoppen og effekttariffen redusert med
61,4-78,6% i forhold til ukontrollert lading, avhengig av hvilket scenario som ble simulert.
Reduksjonspotensialet var størst for scenarioer med 250 ladeplasser og ladeeffekt på 11 kW. | |
dc.description.abstract | Electrification of transport and industry introduces challenges for the electrical grid. With
smarter energy use, the need for expansion of the power grid can be reduced. The charging
power of electric vehicles (EV) is high compared to other household appliances and
uncontrolled charging can pose problems for the grid, especially the distribution grid. At the
same time, there is an increasing proportion of energy production from unregulated power
generation, which increases the need for flexibility on the consumer side. This thesis has
looked at Gardermoen Parkering, a privately owned parking lot located at Oslo Airport. The
parking lot has a capacity of 1600 cars and plans to install 250 EV chargers and facilitate for
an expansion to a total of 500 EV chargers. The goal for this thesis was to examine the
potential for reduced power demand for the parking lot by scheduling and load shifting and,
with this estimate the potential for reduced demand charges for the owner. The load profile is
flattened on the condition that all EVs must be fully charged on departure. To answer the
objective, a simulation model was created, which simulates the energy demand of the EVs
parked in various scenarios. The model uses historical parking and energy data and in the
scenarios the number of chargers and the share of EVs among the car park varies. Scenarios
looked at have had a share of 25%, 50% or 100% EVs in the car park in combination with
250, 500 or 1600 chargers in the parking lot. The latter scenario is included to simulate an allelectric car fleet. The model simulates the power requirement for uncontrolled charging and
for scheduled charging and load shifting where the chargers had a charging power of either 11
kW or 3.68 kW.
The result from the simulation shows that with uncontrolled charging, Gardermoen Parkering
got a load profile with a power peak in the morning that coincides with the hours of general
high load in the grid. With scheduled charging and load shifting, the power peaks were
reduced to a maximum of 3% above the average during the month, while all EVs were still
fully charged on departure. When implementing scheduling and load shifting, the power peak
and the demand charges were reduced by 61.4-78.6% compared to uncontrolled charging,
depending on which scenario was simulated. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences | |
dc.title | Potensial for redusert effektuttak ved ladeplan av elbiler på en langtidsparkeringsplass: en studie av Gardermoen Parkering | |
dc.type | Master thesis | |