Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAsmamaw Tadge Shiferaw
dc.contributor.authorTønsberg, Edvard Nias
dc.date.accessioned2023-05-04T16:27:27Z
dc.date.available2023-05-04T16:27:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6753011:53014615
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3066245
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractVeidekke er en prosjektbasert virksomhet, hvor prosjektets leveranser er viktige for at konsernet når sine målsetninger. Fra konsernet og ned til prosjektet skal strategi og mål formidles i mange ledd. I oppgaven er det derfor sett på hvordan de overordnede målene oppfattes av prosjektledere, avdelingsledere og ledere i stab og støttefunksjoner, og hvordan prosjektene bidrar til å nå disse målene. Det kommer frem at målene oppleves som store og at de er vanskelige å skille fra Veidekke sine verdier. Samtidig bidrar de til å peke ut viktige fokusområder. Det er en systematisk bruk av KPI-er (Key Performance Indicators) ned til forretningsområdet Oslo (FO Oslo). Her er det hovedmål som er inndelt i delmål, som igjen er tilknyttet KPI-er for å måle fremgangen mot målene. Disse KPI-ene gir ingen gevinst videre ned i organisasjonen. Forretningsstrategien i FO Oslo besår av avdelingens strategier. Avdelingslederne har derfor et stort ansvar for strategien i FO Oslo, i tillegg til et ansvar for å følge opp prosjektene. Det viser seg å være store forskjeller i hvor delaktige avdelingslederne er i utarbeidelsen av prosjektmålene. Det er ingen felles systematikk for de to boligavdelingene i hvordan prosjektmålene samsvarer med overordnede mål, og hvordan det knyttes suksesskriterier til målene. Stabs og støttefunksjonene er ikke godt kjent med prosjektmålene. Prosjektmålene er derfor kun forankret i prosjektet selv og avdelingslederen. I etterkant av prosjektet er det ingen formell sluttevaluering. Kommunikasjonen for hvordan prosjektet endte går derfor hovedsakelig mellom avdelingsleder og prosjektledelsen. Som en følge av at det ikke er en sluttevaluering, mister suksesskriteriene tyngde. Fra FO-nivå og ned til prosjektene er det ikke et felles KPI-system for at ledelse, stab og prosjektledelse kan følge med på prosjektets utvikling. Prosjektene rapporterer økonomi, HMS og timeforbruk til stabsfunksjoner. Utover dette viser det seg å være store forskjeller mellom de to boligavdelingene i å bruke KPI-er underveis i prosjektene for å måle fremgang mot mål. Det blir derfor liten kontinuitet når ressursene deles mellom avdelingene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleProsjektmålinger for å sikre måloppnåelse – En case-studie i samarbeid med Veidekke
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel