Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElin Børrud
dc.contributor.authorAndreassen, Bjørn-Erik Bjelke
dc.date.accessioned2023-02-20T17:27:09Z
dc.date.available2023-02-20T17:27:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6753199:53016009
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3052479
dc.description.abstractRegjeringen forventer at norske kommuner skal utvikle «attraktive og levende» steder, og overordnede politiske føringer omsettes fort til konkrete mål på kommunalt nivå. Ingen byer er derimot like, og i hvilken grad en slik målsetning er oppnåelig kommer an på forutsetningene for dette på hvert enkelt sted. Ski har denne målsetningen, men nettopp bylivet og attraksjonskraften her har over tid lidd av modernistiske byplanidealer og samfunnsutviklingen generelt. Problemstillingen oppgaven søker å besvare er derfor; hvilke forutsetninger har stasjonsbyen Ski for å være en attraktiv og levende by? En litteraturgjennomgang danner det teoretiske utgangspunktet for kriterier som anses viktige for å produsere byliv, samt hva som kjennetegner visuelt attraktive steder. Forståelsen av en levende by er sterkt knyttet til noen sentrale faktorer som står i gjensidig vekselsforhold til hverandre; en tilstrekkelig konsentrasjon av mennesker og ulike funksjoner korter ned avstandene fra der vi er til der vi skal, og dette fasiliteres gjennom et veldistribuert gatenett. Funksjonsrikdom er i seg selv avhengig av variasjon i bygningsmassens utforming og kvalitet som legger til rette for etableringen av ulike bedrifter med forskjellig økonomisk utgangspunkt. Visuelt attraktive steder kjennetegnes blant annet ved godt utformede byrom, der man på bakgrunn av byens gunstige plassering i det overordnede landskapet har gode forutsetninger for romdannende effekter i samspillet mellom kultur- og naturlandskap. Kriteriene utledet fra teorien ble brukt som utgangspunkt for en stedsanalyse. Denne avdekker at Ski har flere fundamentale problemer med å være eller bli en by som evner å skape sitt eget byliv. Videre ble det gjort funn som kan tyde på at de visuelle og opplevde kvalitetene har negativ påvirkning på nettoflyttingen. Det handler blant annet om Ski storsenter som dominerer byens handel. Men det handler også om problemer som følger det faktum at Ski er en stasjonsby. Problemer som har blitt forsterket gjennom tapet av byens egen identitet som stasjonsby. Det fremstår likevel sannsynlig at Ski kommer til å nå sin egen politiske målsetning med gjennomføring av kommunens vedtatte planer. Dette er mulig fordi den politiske forståelsen av hva som er en «attraktiv og levende by» er tilpasset den norske konteksten.
dc.description.abstractDeveloping attractive and lively places are one of the national expectations regarding municipal planning throughout the entire country. This expectation has transformed into a clearly defined goal for Ski, the administrative centre of Nordre Follo kommune. However, the city has had long lasting issues in this regard - presumably closely related to the diminishing significance of the town centre due to effects from modernist planning policies and societal change in general. To understand if this goal is achievable the assignment seeks to answer the following problem statement: What are Ski’s preconditions for being an attractive and vital city? A literary review forms the basis for a set of criteria considered important for urban vitality and visually attractive cities. According to this, vibrant cities have a few key traits that need to be sufficiently present and mutually supportive; they are densely populated with people, places and a mix of functions which reduces walkable distances in a well configured street network. Visually attractive cities are inherently a topic of a subjective manner. However, a city’s placement in relation to it’s topographical and natural surroundings seems to be understood as a vital principle to city aesthetics. These criteria, amongst others, served as the foundation for a site analysis regarding the city, with special attention to the city centre. There are several findings indicative of a city that has fundamental issues both in relation to urban vitality and visual attractiveness. One factor accounting for loss of street vitality is the large shopping mall in the city centre. However, there seems to be another and more fundamental issue regarding the fact that Ski is a transit city located next to the railway station, and that this problem is greatly exaggerated by the city’s loss of it’s own identity as a transit city. The political goal of becoming an attractive and lively city seems however attainable in spite of the fundemantal shortcomings. This is possible due to the fact that government policies are adaptated to the Norwegian context.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titlesamfunnHvilke forutsetninger har stasjonsbyen Ski for å være en attraktiv og levende by?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel