Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNaalsund, Margrethe
dc.contributor.advisorIndahl, Ulf Geir
dc.contributor.authorHansen, Ellen Kristine Solbrekke
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2023-01-25T13:18:43Z
dc.date.available2023-01-25T13:18:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-575-2005-2
dc.identifier.issn1894-6402
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3046331
dc.description.abstractThis design-based research study presents results based on observations and analysis of student–student and student–teacher interactions in a Norwegian upper secondary school. The aim of this study was to examine student interactions during collaborative mathematical reasoning tasks about functions to identify insights to support collaborative problem-solving competency. The study also sought to investigate teacher actions in productive interactions and how students’ potential learning outcomes are affected by interactions. Analysis of student–student interactions and related teacher interactions revealed strategies for facilitating productive problem solving among student dyads. The productive interaction pattern—a bi-directional interaction—presents inherent learning opportunities. This study adds to the field of mathematics education by suggesting an extension of the concept of collaborative problem-solving competency (CPS) by connecting the competencies of collaboration, reasoning, and problem solving in a new model for facilitating productive interaction in mathematics classrooms. The suggested competency model has potential as an analytical tool for teacher educators and researchers to utilize in classroom studies focusing on interactional patterns in students’ mathematical problem solving.en_US
dc.description.abstractDenne design-baserte forskningsstudien presenterer resultater basert på observasjoner og analyser av elev–elev og elev–lærer interaksjoner fra en norsk videregående skole. Målet med denne studien var å undersøke elevinteraksjoner når de samarbeidet og resonnerte matematisk om funksjoner for å identifisere og gi innsikt omkring samarbeidskompetanse i problemløsing. Forskningsprosjektet undersøkte lærerhandlinger tilknyttet elevinteraksjoner og hvordan elevenes potensielle læringsutbytte påvirkes av interaksjonen. Analyse av elev–elev interaksjoner og relaterte lærerinteraksjoner avdekket strategier for å legge til rette for produktiv problemløsing blant elevparene. Det produktive interaksjonsmønsteret—en toveisinteraksjon—gir iboende læringsmuligheter. Dette forskningsprosjektet bidrar til matematikkdidaktikkfeltet ved å foreslå en utvidelse av konseptet «problemløsing ved samarbeid» gjennom å koble kompetansene samarbeid, resonnement og problemløsing til en ny modell for produktive interaksjoner i matematikklasserommet. Den foreslåtte kompetansemodellen har et potensial som et analytisk verktøy for lærerutdannere og forskere i klasseromsstudier med fokus på interaksjonsmønstre i elevenes matematiske problemløsing.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.relation.ispartofseriesPhD Thesis;2022:56
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectMathematical reasoningen_US
dc.subjectCollaborationen_US
dc.subjectUpper secondary schoolen_US
dc.subjectTeacher actionsen_US
dc.subjectCollaborative problem-solving competencyen_US
dc.subjectClassroom studyen_US
dc.subjectDesign-based studyen_US
dc.titleA classroom study : students’ creative collaborative mathematical reasoning and teacher actions : design principles for learning of and through CCMR competencyen_US
dc.title.alternativeEn klasseromsstudie : elevers kreative matematiske resonnement og lærerhandlinger : designprinsipper for å lære ved og gjennom CCMR kompetanseen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal