Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRaanaas, Ruth Kjærsti
dc.contributor.advisorWinter, Karin Birgitta
dc.contributor.authorGjerde, Martine
dc.date.accessioned2023-01-05T13:02:00Z
dc.date.available2023-01-05T13:02:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3041256
dc.description.abstractDet å få mennesker som står utenfor arbeidslivet i arbeid anses som helsefremmende. Arbeidsforberedende trening er et tiltak med formål om å hjelpe personer til arbeid eller utdanning. Kravene til hvordan tiltaket skal utformes og hva det skal inneholde er skrevet i en kravspesifikasjon. Helsefremmende arbeid i et salutogent perspektiv er valgt som et teoretisk utgangspunkt i analysene av kravspesifikasjonen. Empowerment er her tatt med som et teoretisk grunnlag innenfor et helsefremmende perspektiv, og lagt frem som en prosess og en måte å møte deltakere på. Innenfor helsefremmende arbeid har jeg spesielt satt fokus på brukermedvirkning, helhetsperspektivet og tatt for meg maktposisjoner som finnes i mellommenneskelige relasjoner, og som er relevante for profesjonelle yrkesutøvere. Laclau og Mouffes diskursteori er brukt som et analytisk verktøy. Analysen av kravspesifikasjonen tar med et utgangspunkt i et helsefremmende perspektiv for seg hvilke ulike subjektposisjoner som er konstruert, hvilke krav, maktposisjoner eller egenskaper som følger dem. I tillegg har jeg sett etter nøkkelbegreper i teksten som kan forstås i et helsefremmende perspektiv. Funnene viser at det er tydelig forskjeller mellom subjektposisjonene i teksten. Deltaker, som er den som benytter seg av tiltaket, er konstruert med en rekke egenskaper knyttet til seg som privat person. I tillegg også konstruert som passiv med få direkte krav eller forventninger knyttet til seg. Tiltaksarrangør, er den som står ansvarlig for å gjennomføre tiltaket. Til tiltaksarrangør er det stilt en rekke krav både til utføring av tiltaket og organisatoriske retningslinjer, samt hvilket faglig innhold den skal tilby som utførende personell skal utføre. Det er også stilt krav til hvilke erfaring og kompetanseområder utførende personell må ha for å kunne gjennomføre tiltaket. NAV kan sies å være den håndhevende makten som kan ta beslutninger som får følger både for deltaker og tiltaksarrangør. Nøkkelbegreper som kommer frem i teksten som brukerperspektiv, helhet og individuelt, er analysert for å se hvordan teksten legger opp til at det kan være mulig å utøve arbeidsoppgaver eller handlinger på en helsefremmende måte. Det er tydelig at kravspesifikasjonen kan tolkes i ulike retninger, da det kommer an på hvilke øyne eller rettere sagt hvilken bakgrunn man leser kravspesifikasjonen med. Det ser derimot ut som at kravspesifikasjonen ikke er skrevet med utgangspunkt i et helsefremmende perspektiv. Likevel legger begrepene opp til at det er mulig å utføre handlinger i den mellommenneskelige relasjonen på en helsefremmende måte, om tiltaksarrangør velger å tolke begrepene i et helsefremmende perspektiv.en_US
dc.description.abstractGetting people who are outside the workforce back into work, is considered health promoting. Work Preparatory Training is an employment scheme with the purpose of helping people into work or education. The requirements for the measures’ design and content are written in a requirement specification. Health promotion in a salutogenic approach has been chosen as a theoretical framework for the analysis of the requirements specification. Empowerment is included here as a theoretical basis within health promotion and presented as a process and a way to meet participants. I have particularly focused on user participation, a holistic perspective and considered positions of power that exist in interpersonal relationships, which are relevant for professional practitioners. Laclau and Mouffe's discourse theory is used as an analytical tool. With a health promoting approach, the analysis of the requirement specification consider which subject-positions are constructed and which requirements, positions of power, or characteristics accompany them. In addition, I have looked for key terms in the text that can be understood from a health promoting perspective. The findings show clear differences between the three subject-positions in the text. The participant, who is the user of the employment scheme, is constructed with a number of characteristics associated with them. In addition also constructed as passive with few direct requirements listed to them. The Work and Inclusion company is responsible for organizing the employment scheme. Several requirements have been set to the company for the execution of the employment scheme and organizational guidelines, including requirements for the professional content it must offer and execute. There are also requirements for which areas of expertise each company must have in order to carry out the employment scheme. NAV can claim to be the enforcing authority that can make decisions which inflicts consequences for both the participant and the company. Key terms that appear in the text, such as user-perspective, totality and individual, have been analyzed to see how the text enables the possibilities for tasks or actions to be carried out in a health-promoting way. The requirements specification can be interpreted in different ways, as it depends on whose eyes - or rather with what background - one read the requirements specification with. Peoples acquired attitudes, values or discourse learned, among other places, through education, will be decisive for how various elements in the requirement specification are interpreted.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleKravspesifikasjonen for arbeidsforberedende trening : en diskursanalyse med utgangspunkt i helsefremmingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-FOLen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal