Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBastien, Sheri Lee
dc.contributor.advisorVelde, Fiona Vande
dc.contributor.authorFinseth, Sofie Moltu
dc.coverage.spatialIndiaen_US
dc.date.accessioned2023-01-03T13:15:47Z
dc.date.available2023-01-03T13:15:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040677
dc.description.abstractDiarrhea is one of the leading causes of mortality for children under five in low- and middleincome countries (Ashbolt, 2004; Fewtrell et al., 2005). Diarrhea is possible to prevent with access to clean water, soap, adequate sanitation systems, and hygiene management (World Health organization, 2022b). Medical treatment of illnesses related to water, sanitation, and hygiene (WASH) represents a significant cost burden for the health sector (Mara et al., 2010). WHO estimates that 10 % of the total disease burden could be reduced worldwide if water sanitation and hygiene management and facilities were improved (World Health organization, 2019). This baseline cross-sectional study aimed to describe WASH-related knowledge, attitudes, and practices among students in sixth, seventh and eighth grade, before the SHINE intervention was implemented in two schools in rural India as part of a pilot study. Eighty-eight percent of the invited students completed the survey giving a total of 259 respondents. The thesis focuses specifically on WASH-related knowledge, attitudes, and practices (KAP) associated with handwashing behavior and in particular differences between males and females. Sections of the baseline SHINE surveys were chosen for further development which resulted in the variables Attitudes, Behavioral control, Behavioral intention, Practices and Knowledge. The Kruskal Wallis test were utilized to examine if there were any statistically significant differences between males and females. The findings indicate unequal mean ranks for behavioural intention, attitudes, knowledge and behavioural control between males and females. The survey responses revealed that handwashing practices were overall good, but the use of soap was not as frequently reported. The medians for behavioral intention and attitudes were high for both males and females indicating positive attitudes towards handwashing at key times, and a strong intention to wash hands. The results from the students WASH related knowledge was low for both males and females. These findings may indicate that the students could benefit from a intervention like SHINE that aims to improve structural factors like access to soap at the same time as they target behavioral change in addition to increasing knowledge.en_US
dc.description.abstractDiaré er en av hovedårsakene til dødelighet for barn under fem år i lav- og mellominntektsland (Ashbolt, 2004; Fewtrell et al., 2005). Diaré er mulig å forebygge med tilgang til rent vann, tilstrekkelige sanitære fasiliteter og hygienehåndtering (World Health organization, 2022b). Medisinsk behandling av sykdommer knyttet til vann, sanitær og hygiene representerer en betydelig kostnadsbelastning for helsesektoren. WHO anslår at 10 % av den totale sykdomsbyrden kan reduseres dersom vannsanering og hygienehåndtering og fasiliteter ble forbedret (World Health organization, 2019). Denne tverrsnitts studien av utgangsdata fra en spørreundersøkelse som hadde som mål å beskrive WASH-relatert kunnskap, holdninger og praksis blant elever i sjette, syvende og åttende klasse, før SHINEintervensjonen ble implementert på to skoler i Tamil Nadu India som en del av en pilotstudie. Oppgaven fokuserer spesifikt på WASH-relatert kunnskap, holdninger og praksis assosiert med håndvaskadferd og spesielt forskjeller mellom menn og kvinner. Deler av utgangsmaterialet fra SHINE-undersøkelsene ble valgt for videreutvikling som resulterte i variablene holdninger, atferdskontroll, atferds intensjon, praksis og kunnskap. En Kruskal Wallis-test ble brukt for å undersøke om det var noen statistisk signifikante forskjeller mellom menn og kvinner. Funnene indikerer ulik rank sum for atferdsintensjon, holdninger, kunnskap og atferdskontroll mellom menn og kvinner. Svarene på undersøkelsen viste at praksis for håndvask generelt sett var god, men bruk av såpe ble ikke rapportert like ofte. Medianene for atferds-intensjon og holdninger var høye for både menn og kvinner, noe som indikerer positive holdninger til håndvask på viktige tidspunkter, og en sterk intensjon om å vaske hender. Resultatene fra studentenes WASH-relaterte kunnskap var lav for både menn og kvinner. Disse funnene kan tyde på at studentene kan ha nytte av en intervensjon som SHINE som tar sikte på å forbedre strukturelle faktorer som tilgang til såpe samtidig som de retter seg mot atferdsendring i tillegg til å forbedre kunnskap.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleSociodemographic differences in WASH-related knowledge, attitudes, and practices among school children in rural Indiaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-FOLen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal