dc.contributor.advisor | Jonsdottir, Gudrun | |
dc.contributor.author | Bulhan, Deka Ali | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-12-22T09:21:58Z | |
dc.date.available | 2022-12-22T09:21:58Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3039192 | |
dc.description.abstract | I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvilke muligheter og utfordringer elever med flerspråklig bakgrunn har i møte med naturfaglige begreper. Mitt teoretiske rammeverk trekker veksler på det naturfagdidaktiske feltet og faglitteratur om flerspråklighet. Målet med min studie har vært å belyse i flerspråklighetens rolle i naturfagundervisning i norsk kontekst. Dette har jeg gjort ved å intervjue lærere og elever for å undersøke hva vi kan lære av å løfte frem lærere og elevers perspektiver på flerspråklighetens muligheter og utfordringer i naturfagundervisningen.
Dette er en kvalitativ studie der det empiriske materialet har blitt bearbeidet ved hjelp av tematisk analyse av intervjuene. Et sentralt funn fra analysen viser at både lærere og tidligere elever anser flerspråklig kompetanse som en ressurs i arenaer utenfor skolen og i diverse fag, men ikke i naturfaglig undervisningssammenheng. Andre funn belyser hvordan et støttende læringsmiljø kan fremheve flerspråklige elevers stemmer i klasserommet. Det fremkommer også i studien at anvendelsen av elevers flerspråklige kompetanse kan være en berikelse for undervisningen.
Implikasjoner av denne studien belyser behovet norske lærere har for kompetanseheving for å kunne benytte elevers flerspråklige bakgrunn som en ressurs i undervisningssammenheng i større grad. Dette kan bistå nåværende og fremtidige lærere i å undervise naturfag i et flerspråklig klasserom. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Flerspråklighet : en neglisjert ressurs i naturfagsundervisningen? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | M-LUN | en_US |