Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSinnes, Astrid Tonette
dc.contributor.advisorGodager, Linda Helèn
dc.contributor.authorPavljuk, Espen Lislevand
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-12-20T09:45:41Z
dc.date.available2022-12-20T09:45:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3038767
dc.description.abstractEn bærekraftig utvikling av samfunnet er mer relevant enn noen gang, nå som vi beveger oss videre inn i andre tiår av det tjueførste århundret. I møte med bærekraftsutfordringene trenger mennesker både relevant kunnskap og kompetanse i hvordan disse komplekse problemene kan håndteres. Her har læringsinstitusjoner som universiteter en sentral rolle. Universiteter har som oppgave å bidra til en økonomisk, miljømessig og sosial bærekraftig utvikling av samfunnet gjennom forskning, formidling og utdanning. For at dagens studenter skal kunne utrustes for fremtiden er det nødvendig at universitetene tilrettelegger for utviklingen av nødvendige kompetanser. I denne forskningen søker jeg etter å besvare problemstillingen: «Hvordan opplever studenter et universitets fokus på bærekraftig utvikling?». Jeg søker også etter å besvare forskningsspørsmålene: «Hva mener studentene er bra med universitetets bærekraftspraksiser?» og «Hvilke mangler finnes i universitetets bærekraftspraksiser, og hvordan mener studentene institusjonen kan forbedre sitt arbeid med bærekraft?» Denne studien forsøker å belyse studenters erfaringer med bærekraft ved Norges Miljø og Biovitenskapelige Universitet (NMBU). For å besvare problemstillingen ble det utført en kvalitativ casestudie hvor tre studentgrupper fra universitetet deltok i fokusgruppeintervjuer. Dette skapte grunnlaget for dataene som ble analysert gjennom en tematisk analyse. Resultatene fra undersøkelsen indikerer at studentene jevnt over opplever at de går på et universitet med tilknytning til bærekraftsproblematikken. Studentene opplevde fokus på bærekraft i fagene i varierende grad avhengig av de spesifikke fagene og av studieretning. Det ble også funnet områder ved institusjonens ledelse, drift og utdanning hvor det ble indikert ønsker om forbedring. Studentene fra denne undersøkelsen ønsket særlig at det ble lagt større vekt på bærekraftsrelatert problemløsning og samarbeidslæring.en_US
dc.description.abstractA sustainable development of society is more relevant than ever, now as we move further into the second decade of the twenty-first century. In meeting with challenges concerning sustainable development, individuals need both relevant knowledge and competencies in how to handle these complex issues. Learning institutions such as universities play a central role in this matter. Universities are required to contribute to an economically, social, and environmentally sustainable development of society through research, dissemination, and education. In order to equip students with the relevant knowledge needed to live in the future, it is necessary for the universities to facilitate the development for such competencies. The research question I seek to answer through my research is: “How does the students experience sustainable development at their university?”. I am also seeking to answer the following questions: “How does the university excel at their sustainability practices according to the students?” and “What shortcomings exist in the university’s sustainability practices, and how can they improve their work with sustainability according to the students?”. This study attempts to highlight students’ experiences with sustainability at the Norwegian University of Life Sciences (NMBU). To answer the research question, a qualitative case study was preformed, where three student groups from the university participated in focus group interviews. This created the foundation for the data which was analysed through a thematic analysis. The results from this study indicate that for the most part, the students experience that they attend a university with a connection to sustainability. The students experienced that sustainability in their subjects varied depending on the specific subject and field of study. There has also been found areas within the university leadership, institutional practises, and education where the students expressed wishes for improvement. The participants in this study particularly wanted a greater emphasis to be placed on sustainability-related problem solving and collaborative learning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan opplever studenter bærekraftig utvikling ved deres universitet?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-LUNen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal