Show simple item record

dc.contributor.advisorStensland, Stian
dc.contributor.advisorAndersen, Oddgeir
dc.contributor.authorHolsing, Fredrik Berg
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-12-16T10:10:30Z
dc.date.available2022-12-16T10:10:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3038222
dc.description.abstractDenne studien har sett nærmere på hvilke motivasjoner ulike grunneiere har for å selge jakt på skogshøns (Tetraonidae) i Norge. Samt hvilken form for utleie respondentene bedriver, og hvilken lønnsomhet de ulike formene bringer med seg. Gjennom lengre perioder har prosjekter i både offentlig og privat regi blitt gjennomført for å forsøke å øke verdiskapningen av jaktturisme og jakt som næringsgrunnlag, uten at man nødvendigvis har lyktes. Publiseringen av regjeringens handlingsplan for næringsutvikling av høstbare viltressurser i 2019, gir et økt fokus på at man har behov for å løfte jakt som utmarksnæring i vårt land og kommer med flere tiltak uten å påpeke økt lønnsomhet direkte som et viktig tiltak for å løfte næringen. Gjennom semi-strukturert individuelle intervju har 10 respondenter delt informasjon om produktportefølje, motivasjoner for å tilby jakt, mål for forvaltningen, opplevelser av lønnsomhet og utfordringer for lønnsomhet. Intervjuene utgjorde datagrunnlaget til oppgaven i tillegg til økonomisk data som ble overlevert fra respondentene enten via intervjuet eller oversendt til meg. Respondentene representerer 9 ulike tilbydere av jakt fordelt på tre ulike leieformer; kortsalg, utleie og pakkede produkter. Alle respondentene operer på privat eiendom.en_US
dc.description.abstractThis study takes aim on private landowners’ motivations on being an outfitter for the taxon of the upland game birds, grouse (Tetraoindae) in Norway. In addition, the study focuses on what portfolio of products the respondents provide and what the profitability of different segments results in. Through decades of endeavor both federal and private directives, have been put through in order to increase profitability in consumptive wildlife tourism, and hunting as a business. This without any major successes. The publication of the government management plan for business development on harvest of game, put pressure on the needs for development in hunting tourism in Norway. This plan sets forward several measures without directly pointing to profitability as an importance for achievement. Through semi structured individual interviews 10 respondents have shared information on product portfolio, motivations to be an outfitter, goals for management, impressions of profitability and disputes for profitability. The interviews were the foundation of data in the study, in addition to economic data which were handed over from the respondents’ either through the interview or by file additionally. The respondents represent a total of 9 outfitters divided in three different segments: license sale, rental basis and full product sale. All businesses operate on private land.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSkogshønsen_US
dc.subjectTetraonidaeen_US
dc.subjectJaktturismeen_US
dc.titleEn undersøkelse av motivasjoner og lønnsomhet for salg av jakt på skogshøns (Tetraonidae) i Norgeen_US
dc.title.alternativeA study of motivations and profitability for hunting tourism on grouse (Tetraonidae) in Norwayen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Landbruks- og Fiskerifag: 900::Landbruksfag: 910::Andre landbruksfag: 919en_US
dc.description.localcodeM-REISen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal