dc.contributor.author | Ildstad, Anders Berg | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-12-16T09:20:34Z | |
dc.date.available | 2022-12-16T09:20:34Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3038194 | |
dc.description.abstract | I dagens planlegging er det slik at kollektivtrafikk som skal være styrende for utbygging, i tillegg til at fortetting rundt knutepunkt er sentralt. Slik har det ikke alltid vært, og veien dit har vært lang. Ved å se på en rekke utviklingsprogrammer i regi av Miljøverndepartementet mellom 1980-tallet til 2000- tallet, kan man se hvordan og hvorfor dagens planleggingstankegang oppsto.
Fra bilens inntog i Norge på begynnelsen av 1900-tallet, økte bilbruken i norske byer betraktelig. Etter bilslippet i 1960, skjøt veksten ytterligere fart. Da Brundtlandkommisjonen ble lagt frem kom diskursen om bærekraft opp i lyset, og endret mye av måten man tenkte på. Fra et utspring i alle problemene bilen skapte og fra Brundtlandkommisjonenn ble det satt i gang to linjer med utviklingsprogrammer, hvor neste program bygget på det forrige. Disse to linjene møttes til slutt i Miljøbyprogrammet (1993-2000) hvor en modell for den miljøvennlige byen ble laget.
I denne oppgaven sees det videre på arven fra modellen som kan finnes i nylige planer, flere tiår etter. Dermed kan man se at dagens planer bygger på premisser godt over 40 år gamle.
I oppgaven analyserer dataen gjennom synet til historisk institusjonalisme og en variant av ASID modellen. Her analyseres forholdet mellom handlingsrom, bystruktur, institusjoner og diskurs. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Urban planning | en_US |
dc.subject | Miljøbyprogrammet | en_US |
dc.title | Lange linjer i byutvikling : en analyse av utviklingsprogrammer 1982-2000 og deres påvirkning på moderne planlegging | en_US |
dc.title.alternative | Long lines in urban development : an analysis of development programs 1982-2000 and their impact on modern planning | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | M-BYREG | en_US |