Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjønness, Birgitte
dc.contributor.authorMerkle, Hilda Leisterud
dc.date.accessioned2022-11-09T12:42:30Z
dc.date.available2022-11-09T12:42:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3030946
dc.description.abstractFolkehelse og livsmestring er et tverrfaglig tema i læreplanens overordnede del og blir lagt fram som et kjerneelement i fagfornyelsen 2020 (Meld. St. 28 (2015-2016), s. 47). Hensikt med temaet er blant annet å styrke unge til å gjøre ansvarlige valg i eget liv, samt bidra til å utvikle kunnskap om egen kropp og helse. Behovet for å implementere folkehelse og livsmestring i skolen øker i takt med individualiseringen av samfunnet, samt tilgangen på informasjon (NOU2015: 8, 2015, s. 50). Forskningsspørsmålet jeg ønsker å besvare i studien er: Hvilke muligheter og utfordringer opplever naturfaglærere i møte med folkehelse og livsmestring på Vg1? I denne kvalitative casestudien har syv naturfaglærere, fra to videregående skoler på Østlandet, bidratt med sine egne tanker, erfaringer og opplevelser gjennom semistrukturerte fokusgruppeintervjuer rettet mot forskningsspørsmålet. Det empiriske materialet drøftes i lys av studiens teoretiske rammeverk. Hovedfunnene i denne studien viser at naturfaglærere opplever at strukturelle og personlige utfordringer i møte med folkehelse og livsmestring, begrenser realiseringen av temaet betraktelig. Mangel på verktøy, behov for pedagogisk veiledning og utydelige rammevilkår, utmerkes som de største strukturelle utfordringene. Samtidig opplever lærerne personlige utfordringer knyttet til høye forventninger til lærerrollen og til formidlingen av folkehelse og livsmestring i undervisningen. Andre funn viser overensstemmelse av lærernes syn på nytteverdien folkehelse og livsmestring har i naturfagundervisning, og på opplevelsen av psykisk helse som et sentralt element i livsmestringsbegrepet. Lærerne er også håpefulle om at tilrettelegging for samarbeid ved skolene vil gi flere muligheter for realiseringen av folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i undervisningen.en_US
dc.description.abstractPublic health and life skills are an interdisciplinary theme in the overall part of the curriculum and are presented as a core element in the subject renewal 2020 (Meld. St. 28 (2015-2016), p. 47). The purpose of the theme is, among other things, to strengthen young people to make responsible choices in their own lives, as well as contribute to developing knowledge about their own body and health. The need to implement public health and life skills in schools increases with the individualisation of society, as well as the availability of information (NOU2015: 8, 2015, p. 50). The research question I want to answer in the study is: What opportunities and challenges do science teachers experience in meeting with public health and life skills at Vg1? In this qualitative case study, seven science teachers, from two upper secondary schools in Eastern Norway, have contributed their own thoughts, expertise and experiences through semi-structured focus group interviews aimed at the research quiestion. The empirical material is discussed in light of the study's theoretical framework. The main findings of this study show that science teachers experience that structural and personal challenges in the face of public health and life skills, limit the realization of the topic considerably. Lack of tools, need for pedagogical guidance and unclear framework conditions are identified as the biggest structural challenges. At the same time, teachers experience personal challenges related to high expectations for the role of teacher and for the dissemination of public health and life skills in education. Other findings show agreement with the teachers' views on the usefulness of public health and life skills in science teaching, and on the experience of mental health as a key element in the concept of life skills. The teachers are also hopeful that facilitating collaboration at the schools will provide more opportunities for the realization of public health and life skills as an interdisciplinary theme in teaching.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleRealisering av folkehelse og livsmestring – naturfaglærere i møte med teameten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400en_US
dc.description.localcodeM-LUNen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal