Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRatnaweera, Harsha
dc.contributor.advisorBaade-Mathiesen, Tom
dc.contributor.advisorMaletskyi, Zakhar
dc.contributor.authorMoen, Sofia Basma
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-09-06T12:14:16Z
dc.date.available2022-09-06T12:14:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016012
dc.description.abstractDet norske ledningsnettet for vann og avløp står overfor en rekke utfordringer de neste tiårene. Det er høy lekkasjeandel og utskiftningsraten møter ikke behovet for fornyelse. Etterslepet på vedlikehold fører til et behov for økte vann- og avløpsgebyrer. Ved å ha fokus på å fornye ledningene på en effektiv måte med innovativ teknologi, i tillegg til å fornye de riktige ledningene, kan dette bidra til å redusere investeringsbehovet. Hensikten med denne studien er å kartlegge hva som er de viktigste barrierene og de største mulighetene knyttet til en mer effektiv og innovativ ledningsfornyelse av vann- og avløpsledninger. Det har blitt benyttet kvalitativ metode ved 10 semistrukturerte intervjuer med kommune, entreprenør, leverandør, rådgiver og enkeltmanns rådgivende firma. Studien identifiserer at de største utfordringene knyttet til god ledningsfornyelse er mangel på insentiver til innovasjon og lav forvaltning- og bestillerkompetanse i kommunen. I tillegg fører konvensjonelle anskaffelser og kontrakter i prosjekter til motsetninger i roller, konflikter i prosjektet og ubenyttet potensialet i entreprenørens og leverandørens kompetanse. De største mulighetene ligger på at å skape insentiver for innovasjon og kompetanseløft i kommunen, og mer bruk av innovative anskaffelser og samspillskontrakter i prosjekt. Funnene danner grunnlag for anbefalinger til hvordan aktørene i bransjen bør handle for å møte behovet for en mer effektiv og tilpasset ledningsfornyelse på en økonomisk og bærekraftig måte. Hovedmomenter er at bransjen som helhet bør investere i kompetanseutveksling på tvers av kommuner ved å danne digitale nettverk hvor det deles erfaringer fra prosjekter, fordeler og ulemper ved ulike typer teknologi og metoder samt tilgjengelige leverandører og entreprenører på markedet. Det bør være mer samarbeid mellom kommunene, gjerne som interkommunale selskap. Kommunen må bli flinkere til å arbeide mot definerte mål, og evaluere hvordan prosjekter har gått i ettertid. Beslutninger bør tas på et fullstendig informasjonsgrunnlag, noe kompetanseutvekslingsnettverk og digitale løsninger for forvaltning kan bidra til. Det bør samles inn data for ledningsnettet som struktureres, systematiseres og digitaliseres, noe som fører til at kommunen får bedre oversikt over hvor ledningsnettet ligger og hva som er tilstanden og kapasiteten til rørene. Dette hjelper kommunen med å legge langsiktige strategier for fornyelse, og å arbeide med systematisk vedlikehold for å redusere behov for fornyelse. Kommunen bør i mindre grad leie inn eksterne konsulenter. Kommunen bør ha tidligere markedsdialog, basere anskaffelser på behov, benytte funksjonskrav og godta alternative løsninger. Leverandører og entreprenører bør dessuten premieres for å være innovative. Mange kommuner, og særlig de mindre, bør bli flinkere på å vurdere om NoDig skal benyttes. En av studiens viktigste funn er fordelene samspillskontrakter medfører for samtlige parter i prosjekt. Grunnet en lengre planleggingsperiode hvor kommune, entreprenør og rådgiver sitter sammen fører samspillskontrakter til at den best egnede metoden blir valgt ved ledningsfornyelse. Samspill fører dessuten til mindre konflikter, kompetansedeling blant partene, mindre endringer fra entreprenør, bedre flyt mellom prosjektering og gjennomføring, mindre feil og misforståelser samt økt forutsigbarhet. Grunnet en lengre planleggingsperiode hvor kommune, entreprenør og rådgiver sitter sammen fører samspillskontrakter til at den best egnede metoden blir valgt ved ledningsfornyelse. Denne oppgavens resultater viser at samspillskontrakter over en lengre periode fører til kontinuitet, mer bruk av NoDig og høyere fornyelsesrate. Studien viser positive erfaringer med å ha samspillskontrakter med samspill i prosjektering og totalentreprise i gjennomføring når kontrakten inkluderer prosjekter og det er høy grad av tillit mellom partene. Samspillskontrakter med målpris og deling av risiko gjennom hele prosjektet gir insentiver til alle parter for kostnadseffektiv ferdigstillelse, og denne studien anbefaler særlig insentivkontrakter i prosjekter hvor det er større sjanse for uforutsette forhold og hvor kommune og entreprenør ikke har opparbeidet et tillitsforhold.en_US
dc.description.abstractThe Norwegian pipeline network for water and sewage is facing several challenges in the coming decades. The proportion of leakage is high, and the replacement rate does not meet the need for renewal. The backlog of maintenance leads to a need for increased water and sewage fees. By focusing on renewing the lines in an efficient way with innovative technology, in addition to renewing the right lines, this can help reduce the need for investment. The purpose of this study is to identify the most important barriers and the greatest opportunities associated with a more efficient and innovative pipe-renewal of water and sewage pipes. Qualitative method has been used in 10 semi-structured interviews with municipality, entrepreneur, supplier, consultant and private consulting company. The study identifies that the biggest challenges associated with good pipe-renewal are the lack of incentives for innovation and low competence in management and ordering in the municipality. Moreover, conventional procurements and contracts in projects lead to contradictions in roles, conflicts in the project and a disuse of the potential from the entrepreneur’s and supplier's expertise. The biggest opportunities are to create incentives for innovation and a boost in competence in the municipality, and the use of more innovative procurements and partnering contracts in projects. The findings form the basis for recommendations for how the actors in the industry should act to meet the need for a more efficient and adapted pipe-renewal in an economical and sustainable way. The main points are that the industry should invest in competence-exchange across municipalities by forming digital networks where experiences from projects, advantages and disadvantages of different types of technology and methods, as well as available suppliers and entrepreneurs on the market, are shared. There ought to be more cooperation between the municipalities, preferably through inter-municipal companies. The municipality must become better at working towards defined goals and at evaluating how projects have managed afterwards. Decisions should be made on a complete information-basis, something which networks for exchange of competence and digital solutions for management can contribute to. Structured, systematized and digitized data should be collected for the pipeline network, which contributes to the overview the municipality has of where the pipeline network is located and what the condition and capacity of the pipes are. This helps the municipality to establish long-term strategies for renewal, and to work with systematic maintenance to reduce the need for renewal. The municipality should to a lesser extent hire external consultants. The municipality should have a previous market dialogue, base procurement on needs, use functional requirements and accept alternative solutions. Suppliers and entrepreneurs should also be rewarded for being innovative. Many municipalities, and especially the smaller ones, should become better at assessing whether NoDig should be used. One of the study's most important findings is the benefits partnering contracts led to for all parties in the project. Because of a longer planning period, where the municipality, entrepreneur and consultant sit down together, the partnering contracts will lead to the most suitable method being chosen for pipe renewal. Interaction also leads to less conflicts, division of competence among the parties, minor changes from entrepreneur, better flow between design and implementation, fewer errors and misunderstandings and increased predictability. The results of this thesis show that partnering contracts over a longer period lead to continuity, more use of NoDig and a higher renewal rate. The study shows positive results from partnering contracts in plannling period and turnkey contracts in exectuion period when the contract covers several projects and there is a high degree of trust between the parties. Partnering contracts with target price and risk sharing throughout the project gives incentives to all parties to have an costefficient completion, and tihis study recommends incentiv contracts particularly when the probability for unforeseen circumstances to arise is higher, and where the municipality and contractor have not built up a relationship of trust.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectVann- og avløpsnetteten_US
dc.subjectInnovasjonen_US
dc.subjectEffektiviseringen_US
dc.subjectVA-netteten_US
dc.titleMuligheter for å effektivisere og utvikle fornyelsen av vann- og avløpsnettet med kompetanseløft, innovative anskaffelser og samspillskontrakteren_US
dc.title.alternativeOpportunities to make the renewal of the water and sewage network more efficient and innovative with competence boost, innovative procurements and partnering contractsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-IØen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal