Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorShiferaw, Asmamaw Tadege
dc.contributor.advisorHolm, Hans Thomas
dc.contributor.authorSolli, Sigrid Haver
dc.contributor.authorWidnes, Alexander Hansen
dc.date.accessioned2022-07-15T12:26:17Z
dc.date.available2022-07-15T12:26:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005752
dc.description.abstractDagens byggeprosjekter har stadig økende kompleksitet. Dette er forårsaket av blant annet høyere miljøambisjoner og økonomi- og gjennomføringspress, noe som krever større fokus på prosjektkompetanse og samhandling. Lean-filosofien er lite utprøvd under prosjekteringsfasen av et prosjekt, men har bidratt positivt innen industridrift. Denne studien forsøker derfor å besvare hvordan metoder og verktøy fra Lean påvirker samhandling i detaljprosjekteringsfasen, slik at alle aktørene får de samme insentivene for å jobbe mot det samme sluttmålet. Problemstillingen er besvart ved å kartlegge aktører i byggebransjen sine holdninger til bruk av Lean og insentiver, samt undersøke hva som påvirker samhandling i positiv forstand. Det er benyttet en kvalitativ innsamling av data gjennom en litteraturstudie på allerede eksisterende forskning og kunnskap, og en casestudie bestående av en dokumentstudie og intervjuer hos fire caseprosjekter. Totalt er det gjennomført 17 semistrukturerte intervjuer med aktører innen byggherrer, arkitekter, rådgivende ingeniører og entreprenører i bransjen. Studien avdekker et overveldende flertall som er positive til Lean-tankegangen. Samtidig er det flere utfordringer for implementering av denne strategien; overføring mellom teori og praksis, mangel på visualisering, en tilpasset kontraktsstruktur og flere barrierer som må overkommes. I dag benyttes det mest økonomiske insentiver i byggebransjen, men det viser seg å være utfordrende å skape gode insentivmodeller for denne bruken for rådgivergruppen under detaljprosjektering. Fokus på kulturbygging, samlokalisering og åpenhet er verktøyene og metodene fra Lean som påvirker samhandlingen i størst grad. Denne studien viser at bruk av metoder og verktøy fra Lean legger til rette for bedre samhandling i detaljprosjekteringsfasen. Fokuset i Lean ligger på å skape en kontinuerlig, inkluderende prosess, og dette vil føre til mer eierskap for de enkelte involvert i prosjektet. Denne studien anbefaler derfor bruk av ikke-økonomiske insentiver for å få alle aktørene til å jobbe mot det samme sluttmålet i prosjekter som benytter seg av Lean prosjektering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectLean prosjekteringen_US
dc.subjectSamhandlingen_US
dc.subjectDetaljprosjekteringsfasenen_US
dc.subjectInsentiveren_US
dc.subjectSamlokaliseringen_US
dc.subjectVisualiseringen_US
dc.subjectByggebransjenen_US
dc.titleLean prosjektering og samhandling : erfaringer, insentiver og påvirkningeren_US
dc.title.alternativeLean design and interaction : experiences, incentives and impactsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-IØen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal