Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBastien, Sheri Lee
dc.contributor.advisorOlafsen, Sigmund
dc.contributor.authorMyhrvold, Lykke Michaela
dc.coverage.spatialNorway, Osloen_US
dc.date.accessioned2022-07-13T11:23:37Z
dc.date.available2022-07-13T11:23:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005035
dc.description.abstractBakgrunn: Veitrafikkstøy er et folkehelseproblem, som er satt i sammenheng med blant annet stress, søvnforstyrrelser og høyt blodtrykk. I tillegg er støy fra veitrafikk en av de miljøutfordringene som rammer flest mennesker både i Norge, og i resten av verden. Selv om konsekvensene av veitrafikkstøy er godt dokumentert i forskningslitteraturen, finnes det svært få studier når det kommer til opplevelser av veitrafikkstøy. Bakgrunnen for denne studien er basert på bydel Bjerkes og Brekke og Strand AS sitt ønske om å kartlegge opplevelser av veitrafikkstøy blant mennesker som bor langs Trondheimsveien, henholdsvis ved Veitvet, Sletteløkka og Linderudsletta. Formålet med denne studien er således å undersøke beboere langs Trondheimsveien opplevelser av veitrafikkstøy. Forskningsspørsmålet retter seg videre mot å undersøke om deltakerne kan relatere noen subjektive helseplager til støy, om de tar i bruk mestringsstrategier for å håndtere støy, og hvilke tiltak de kan se for seg for å redusere støy fra veien. Metoden i denne studien er kvalitativ, med casestudie som forskningsdesign. Oppgaven er i tillegg basert på en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming, for best å besvare den gitte problemstilling. For å komme frem til resultatene har undersøkelsen benyttet seg av semistrukturerte intervjuer med åtte deltakere som alle er berørt av trafikkstøy fra Trondheimsveien. Dataene ble behandlet med hjelp av systematisk tekstkondensering som analysestrategi. Resultater: Resultatene viser at deltakerne i studien overordnet sett er svært plaget av støy, og opplever manglende tiltak på veien som frustrerende. Noen av deltakerne hadde også helseplager de kunne relatere til støy, selv om andre anså denne sammenhengen som noe abstrakt. Ulike former for mestringstiltak for å håndtere støy ble brukt av samtlige deltakere, men med ulik grad av suksess. Deltakerne i studien trakk også frem forurensningen fra veien som en utfordring, som sammenlagt med støy stod som begrunnelse for manglende bruk av uteområder, og for at en del av deltakerne var i en flytteprosess vekk fra området. Konklusjonen i denne oppgaven er å tydeliggjøre de utfordringene som er i forbindelse med støyproblematikken langs Trondheimsveien. Deltakerne opplever en høy grad av støybelastning, som påvirker dem i deres daglige liv. Ønsket er at undersøkelsen kan bidra som inspirasjon til fremtidige studier, og som en argumentasjon for å igangsette tiltak for å redusere støy. Håpet er å sikre mer helsefremmende bo- og nærmiljøer for beboerne i området.en_US
dc.description.abstractBackground: Road traffic noise is a public health issue, which is linked to, among other things, stress, sleeping disorders and high blood pressure. In addition, road traffic noise is one of the biggest environmental challenges affecting the Norwegian population. Although the consequences of road traffic noise is well documented in the reasearch literature, there are very few studies looking in to the experiences of road traffic noise. The background of this study is based on the district of Bjerke and Brekke & Strands AS desire to further explore the experiences of road traffic noise among people living alongside Tronheimsveien, respectively at Veitvet, Sletteløkka and Linderudsletta. The purpose of this study is therefore to investigate residents alongside Tronheimsveien and their experience of road traffic noise. The research question is aimed to investigate whether the participants can tie subjective health complains to noise, whether they use coping strategies to deal with noise, if so which, and what measures they belive can reduce road traffic noise. Method: This study is based on a qualitative method, with case study as research design. The thesis is also based on a hermeneutic and phenomenological approach, in order to best answer the research question. The study used semi-structured interviews with eight participants, all of whom are affected by road traffic noise from Trondheimsveien. The data was processsed by using systematic text condensation as a analysis strategy. Results: The results of this study shows that the participants were generally very bothered by road traffic noise, and that they find the lack of measures frustrating. Some of the participants also had health complaints in relation to noise, although others considered this connection to be somewhat abstract. Different forms of coping strategies to deal with noise were used by all the participants, but with varying degrees of success. The participants also pointed out the air pollution from the road as a challenge, which together with noise was identified as the main reason for not utilising outdoor areas, and why they wanted to move away from the area in general. Conclusion: This thesis concludes with a need to clarify the challenges that are in connection to the road traffic noise problem along Trongeimsveien. The participants experience a higt level of noise pollution, which affects them in their daily lives. The wish is that this study can contribute as an inspiration for future studies, and as an argument for initiating measures to reduce noise. The main goal is to ensure more health promoting living conditions and environments for the residents in the area.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleOpplevelser av veitrafikkstøy fra riksvei 4 - Trondheimsveien : en kvalitativ studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-FOLen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal