Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstergaard, Edvin
dc.contributor.advisorArnesen, Nina
dc.contributor.authorGlemminge, Julie Andrea
dc.contributor.authorValenti, Elisa
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-07-07T09:57:13Z
dc.date.available2022-07-07T09:57:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003452
dc.description.abstractGjennom laboratoriekurs på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og bruk av tegning som studieteknikk, har vi selv opplevd de mange mulighetene tegning har å by på. Dette gjorde oss interesserte i å undersøke hvilke muligheter og utfordringer som finnes rundt bruk av tegning som læringsaktivitet i biologi på videregående trinn. Lærere har metodefrihet, noe som betyr at de selv står fritt til å velge de læringsaktivitetene de mener er hensiktsmessige for å oppnå læreplanmålene i faget. Å variere læringsaktiviteter er også med på å gjøre undervisningen variert og oppfylle kravet om tilpasset opplæring. Til grunn for denne masteroppgaven er forskningsspørsmålet: Hvilke muligheter og utfordringer finnes ved bruk av tegning som læringsaktivitet i biologi på videregående trinn? Til dette overordnede spørsmålet har vi formulert tre underspørsmål: (1) Hvordan bruker lærere tegning som læringsaktivitet i biologiundervisningen? (2) Hvilke muligheter opplever lærerne at tegning som læringsaktivitet gir? (3) Hvilke utfordringer erfarer lærerne i forbindelse med bruk av tegning i biologiundervisningen? Studien tok form som en multippel casestudie med lærere fra en steinerskole og fra en offentlig videregående skole. Først observerte vi en biologitime der tegning ble brukt som læringsaktivitet. Deretter utførte vi semistrukturerte enkeltintervjuer med lærerne fra begge skolene. Utvalget i studien er biologilærere med en fartstid i skolen fra fem til over 30 år med ulik erfaring med bruk av tegning. Tematisk analyse ble utført av det empiriske datamaterialet. Drøftingen viser at lærerne opplever flere muligheter enn utfordringer. Hovedfunnene fra vår studie er at lærere opplever at tegning gir muligheter opp mot vurdering, for å jobbe med det det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling og dybdelæring. Blant utfordringene er manglende tegneutstyr, tidsbruk og manglende kultur for bruk av tegning i biologi. Vi konkluderer med at det må rettes mer forskning mot effekten av etterutdanningstilbud for lærere i bruk av tegning. Da det finnes etterutdanningskurs og ressurser for hvordan tegning kan brukes i biologi, argumenterer vi for at det bør rettes mer forskning mot effekten av disse tilbudene opp mot våre funn.en_US
dc.description.abstractThrough laboratory courses at the Norwegian University of Life Sciences and personal experience with drawing as a study technique, we have experienced the many learning possibilities that drawing has to offer. This made us interested in investigating the opportunities and challenges that drawing can offer as a teaching activity. In the Norwegian school system, teachers are free to choose the learning activities they believe are appropriate to achieve the curricular goals. Teachers are, however, encouraged to vary the teaching and learning activities to avoid monotony and to accommodate different students and their different learning requirements. In our experience, drawing as a student activity is seldom utilized by biology teachers. Our master’s project is based on the following question: What opportunities and challenges exist when using drawing as a learning activity in biology at the upper secondary level? We then formulated three sub-questions: (1) How do teachers use drawing as a learning activity in biology lessons? (2) What opportunities do teachers experience that drawing as a learning activity provides? (3) What challenges do teachers experience in connection with the use of drawing as a learning activity? The inquiry took the form of a multiple case study with educators from a Waldorf school and a public school teaching at the upper secondary level. The sample in the study consists of biology teachers with a teaching career reaching from five to over 30 years. We observed a biology class where drawing was used as a learning activity. Then we conducted individual, semistructured interviews with the teachers. Thematic analysis was performed on the empirical data material. The analysis of the empirical data shows that as a group, teachers experienced more opportunities than challenges. As possibilities, our main findings include that drawing is fit to use as part of the assessment, to work with the cross-curricular goal of sustainable development, and in-depth learning. As challenges, our findings include a lack of time and lack of drawing equipment, as well as lacking school culture for utilizing drawing as a learning activity in biology. We found several resources and courses for teachers to learn more about how to use drawing as a learning tool and we suggest more research regarding the effects of these courses compared to our findings.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectUndervisningen_US
dc.titleBruk av tegning i biologiklasserommet : lærernes perspektiven_US
dc.title.alternativeUse of drawing in the biology classroom : the teachers’ perspectiveen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.description.localcodeM-LUNen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal