Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolden, Erling
dc.contributor.authorMaessen, Hendricus Cornelus Renier
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-07-04T09:46:16Z
dc.date.available2022-07-04T09:46:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002550
dc.description.abstractNorge har som mål om å redusere utslippet av klimagasser med minst 50% i 2030 sammenlignet med utslippsnivået i 1990 (Miljøstatus, 2021b). Utslippet fra veitrafikken utgjør ca. 17% av utslippene i Norge i dag (Miljøstatus, 2021c), og er da en sektor som må redusere utslippene sine for at Norge skal kunne nå klimamålet sitt. En mulighet for å redusere utslipp fra veitrafikken er å bytte ut dagens bensin og dieselpersonbiler med personbiler som benytter alternative drivstoff og har lavere utslipp. Dette inkluderer blant annet elbiler, hydrogenbiler og biler som benytter en hybridløsning mellom fossilt drivstoff og strøm. Fordelen med elbiler og hydrogenbiler er at de ikke har noe utslipp av klimagasser under selve kjøringen av personbilen i motsetning til konvensjonelle biler og hybridbiler som vil ha utslipp av klimagasser. Problemstillingene i denne oppgaven er: Kan hydrogen som drivstoff til personbiler bidra til å redusere utslipp av klimagasser fra persontransport? Hvilken måte å produsere hydrogen på vil føre til de laveste utslippene og hvordan kommer hydrogen ut sammenliknet med elbiler og hybridbil? For å besvare problemstillingen benyttes energikjedeanalyse. Ved å bruke energikjedeanalyse er det mulig å beregne det totale energiforbruket i energikjedene. Det totale energibruket i kjedene er her definert som summen av energibruk fra utvinning av en energikilde til bruk i kjøretøyet, også kalt WTW, og energibruk til produksjon av kjøretøy, batterier og fremdriftssystem. Ved å finne det totale energiforbruket er det mulig å beregne det totale klimagassutslippet, som vil være hovedfokuset i denne oppgaven. De totale energimengdene som kreves i hver energikjedene er interessante å belyse, men de blir først og fremst brukt som en nødvendig mellomregning for å finne klimagassutslippet fra energikjedene. Totalt så tar oppgaven for seg 8 ulike energikjeder, som er kort beskrevet i Tabell 1. Av energikjedene benytter fire personbiler hydrogen som drivstoff, en benytter både strøm og bensin, altså en hybridbil, og de resterende tre energikjedene benytter strøm. I oppgaven er det lagt til grunn fire strømmikser: EU strømmiksen, en fossil strømmiks, en fornybar strømmiks og den norske strømmiksen. Det ble også utført følsomhets- og scenarioanalyser for energikjedene i oppgaven.en_US
dc.description.abstractNorway has a goal to reduce the country’s climate gas emissions by at least 50% in 2030, compared to the country’s emission levels in 1990 (Miljøstatus, 2021b). Emissions from the road traffic sector account for around 17% of total present emissions (Miljøstatus, 2021c), thus the emissions from this sector have to be reduced in order for Norway to meet its climate target. One way of reducing emissions from the road traffic sector is by replacing gasoline and diesel cars with cars that use alternative fuels. This includes electric cars, hydrogen cars or hybrid cars, which use both gasoline and electricity as fuel. The advantage with electric cars and hydrogen cars is that they do not emit emissions while driving, in contrast to gasoline cars, diesel cars and hybrid cars. The aim of this thesis is to answer the following questions: Can hydron as a fuel contribute to reducing emissions of greenhouse gasses from passenger transport? Which ways of producing hydrogen will lead to the lowest emissions and how are these compared to electric cars and hybrid car? To answer this question energy chain analysis is used. By using energy chain analysis it is possible to calculate the total amount of energy used in each energy chain. The total energy amount in each chain is here defined as the sum of the energy used from the extraction of an energy source to its usage in a passenger vehicle, also called WTW, as well as the energy used in the production of the vehicle, batteries and propulsion system. By finding the total energy consumption it is possible to calculate the total greenhouse gas emissions, which will be the main focus in this thesis. The total energy amounts required in each energy chain are interesting to illuminate but are first and foremost used as a necessary between calculation to find the greenhouse gas emissions from the energy chains. Eight different energy chains are included within this thesis, these are presented in Table 2. Four of which used hydrogen as fuel, one is hybrid and thus uses both electricity and gasoline, and the remaining three use electricity as their fuel. The thesis uses four different electricity mixes: an EU electricity mix, a fossil electricity mix, a renewable electricity mix and the Norwegian electricity mix. Multiple sensitivity and scenario analyses were performed within this study as well.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleTredjegrads energikjedeanalyse av hydrogenbileren_US
dc.title.alternativeThird order energy chain analysis of hydrogen carsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-FORNYen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal