Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHugo, Aksel
dc.contributor.advisorIversen, Elisabeth
dc.contributor.authorPrestkvern, Bendik Ruden
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-06-08T13:09:23Z
dc.date.available2022-06-08T13:09:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2997954
dc.description.abstractUteundervisning er en lite brukt metode i norske videregående skoler, samtidig er skolenes nærområder en av de største ubrukte ressursene lærere og skoleledere har, særlig i fag som naturfag og biologi. Hvorfor er skolehverdagen i norske videregående skoler i så stor grad organisert etter et prinsipp om at læringen skal skje innenfor klasserommets fire vegger? For å finne ut av dette, har jeg valgt å vektlegge forholdet mellom lærere og skoleledere, og hvordan samarbeidet mellom disse partene tilrettelegger for, eller står i veien for, utbredelsen av uteundervisning i videregående skole. Rammene som påvirker muligheten for bruk av uteundervisning er økonomi og ressurser, tidsaspektet og timeplanlegging, og overgang til ny læreplan (LK20). Økonomi og ressurser legger klare føringer for hva som er mulig å gjennomføre, og hva som blir prioritert. Timeplanlegging er hovedsakelig skoleledelsens ansvar, men det er en faktor som har stor innflytelse på lærernes hverdag. Tid er en ramme alle lærere kjenner til, uansett om det er som ramme for uteundervisning eller annen undervisning. Jeg har gjennomført to fokusgruppeintervjuer med lærere, og et individuelt intervju med en skoleleder, og etter kvalitativ metode transkribert og analysert intervjuene. Resultatene viser at det til dels er delte meninger, og ikke alltid samsvar mellom lærernes og skoleledelsens synspunkter. De fleste ser nytten i uteundervisning, men noen av lærerne mener det er for tidkrevende til å gjennomføre. Ressurser er absolutt en begrensende faktor om man ønsker uteundervisningen ved lokasjoner lenger unna skolen. Det nye læreplanverket (LK20) krever mer tolking og bearbeiding enn det utgående læreplanverket. Lærerne mener at noen sentrale uteundervisningstemaer er fjernet, og at dette gjør det vanskeligere å finne temaer til bruk i uteundervisningen. Lederne mener stort sett at det nye læreplanverket legger opp til mer utforsking og dybdelæring, og at dette er en gylden mulighet til å bruke uteundervisning. De tradisjonelle utfordringene knyttet til uteundervisning, tid og økonomi, er fremdeles utfordringer. Arbeidet med fagfornyelsen har muligens ikke vært grundig nok ved noen skoler, noe som kan hindre lærere og skoleledere i å se muligheter for uteundervisning i LK20. Resultatene viser at kommunikasjon og samarbeid mellom lærere og skoleledere både hindrer og muliggjør bruken av uteundervisning. Dette bør det forskes mer på i videregående skoler i Norge.en_US
dc.description.abstractFew teachers in Norwegian upper-secondary schools use outdoor teaching, while the schools’ nearby green areas are one of the greatest unused resources teachers and school administrators have, especially for subjects such as science and biology. Why has Norwegian uppersecondary schools to such an extent based the organization of the school day on a principle that learning should occur within the four walls of the classroom? To answer this question, this study investigates the relationship between teachers and school administrators, and how the collaboration between these parties facilitates or hinders the possibilities of outdoor teaching in upper-secondary school. The conditions which affect the possibility for outdoor teaching are economy and resources, time management and scheduling, and the transition to a new national curriculum (LK20). Economy and resources play a significant part in determining what is possible to do, and what is prioritized. Time management is first and foremost a matter that concerns the school administration, but it also affect the teachers’ work day greatly. Time is a condition all teachers are familiar with, whether it concerns outdoor teaching or other forms of teaching. I have conducted two focus group interviews with teachers, one individual interview with a school administrator, and transcribed and analyzed the interviews using qualitative method. The results show that there are differing opinions, and that teachers and school administrators do not always share the same viewpoints. Most see the advantages of outdoor teaching, however some teachers find that the method is too time consuming. Resources are a limiting condition if outdoor teaching is understood as an excursion to a location some distance away from the school. The teachers think that important parts of the curriculum, parts that made outdoor teaching necessary, have disappeared in the transition from LK06 to LK20. The school administrators find that LK20 enhances exploration and depth of learning, and are of the opinion that this gives the teachers a clear opportunity to use outdoor teaching. The traditional challenges to outdoor teaching, such as time and economy, are still challenges. The effort made to read and interpret the new national curriculum may not have been thoroughly enough, which could stop teachers and school administrators from seeing the potential of outdoor teaching in LK20. The results show that communication and collaboration between teachers and school administrators both hinder and enable the use of outdoor teaching. This should be researched further in Norwegian upper-secondary schools.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleUteundervisningens muligheter og begrensninger : læreres og skolelederes ulike syn på rammene for uteundervisning i naturfag og biologi på videregående trinnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.description.localcodeM-LUNen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal