Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLillevik, Martine Abelone
dc.date.accessioned2015-08-12T12:11:46Z
dc.date.available2015-08-12T12:11:46Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-08-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/296355
dc.description.abstractDenne oppgavens tema omhandler tilrettelegging for gående i Ski. Bakgrunnen for oppgaven er regjeringens mål om nullvekst i personbiltrafikken. Det har blitt planlagt for privatbilen i årevis. Med dagens utvikling og et stort press på vegnettet må en tenke nytt, derfor er det blitt mer fokus på gående. Ved å satse på bedre tilrettelegging for fotgjengere i fremtiden håper en at presset på vegnettet ikke blir like stort som i dag. Vedrørende problemene over om hvordan trafikken vil utvikle seg, oppfordres det til å planlegge for de gående. Hovedproblemet det fokuseres på i denne oppgaven er at det kan se ut til å være mangel på retningslinjer for hvordan det kan planlegges for gående. I oppgaven fokuseres det på hvordan det kan tilrettelegges for gående. For å finne svar på det er det utført et litteraturstudie. Litteraturstudiet har gitt en oversikt over aktuell kunnskap og litteratur om gående. I tillegg er det utført et casestudie av Ski tettsted for å finne ut hvordan fotgjengere håndteres i planleggingen. I den forbindelse er det studert planer og dokumenter som kommunen og andre aktører har utarbeidet. I tillegg er det intervjuet ansatte i kommunen, Statens vegvesen og Rambøll for å finne ut hvilke retningslinjer som brukes i planleggingen for gående. Resultatene fra studien peker på flere utfordringer ved tilrettelegging for fotgjengere. Planlegging for gående er komplisert da denne gruppen trafikanter har mange forskjellige behov. Oppgaven belyser ulike tema som det kan fokuseres på i planleggingen for fotgjengere, som bymiljø og folkehelse. Folkehelseaspektet er et viktig grunnlag i arealplanlegging. I studien kommer det frem at det er motstridelser i kommunens mål. På den ene siden har kommunen mål om økonomisk vekst og sysselsetting, mens de på den andre siden er tvunget til å legge til rette for offentlig helse og gode offentlige rom. I tillegg belyser studien at det er mangel på retningslinjer og kunnskap om tilrettelegging for gående. Det viser seg dermed i studien at det er behov for retningslinjer ved tilrettelegging for fotgjengere. Abstract This master thesis deals with arrangements for pedestrians in Ski. The background for this thesis is the government's goal of zero growth in passenger traffic. It has been planned for private cars for years. With the current development and a lot of pressure on the roads, planning strategies needs to change therefore pedestrians receives more attention. By focusing on improving conditions for pedestrians in the future we hope that the pressure on the roads will be smaller than today. Regarding the issues of how traffic will evolve todays planners are encouraged to plan for the pedestrians. The main problem highlighted in this thesis is that it can appear to be a lack of guidelines on how it can be planned for pedestrians. This thesis focuses on how it can be adapted for pedestrians. To find some answers to the study it is performed a literature study. The literature study has provided an overview of current knowledge and literature on pedestrians. In addition, it conducted a case study of Ski village to find out how pedestrians are handled in planning. In this context it is studying plans and documents that municipality and other actors have developed. In addition, interviewed municipal employees, Norwegian Public Roads Administration and Rambøll to determine what guidelines they used in planning for pedestrians. The study points to several challenges by facilitating pedestrians. Planning for pedestrians is complicated when this group have many different needs. The mission highlights the different themes that can be focused on in planning for pedestrians, as urban environment and public health. Public health aspect is an important basis for spatial planning. In the study it occurs that there are contradictions in the municipality's goals. On the one hand, the municipality's goal of economic growth and employment, while on the other hand they are forced to facilitate public health and good public spaces. This thesis is illuminating that there is a lack of guidelines and knowledge facilitating consistently. The study proves the need of guidelines for facilitating pedestrians.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectGåendenb_NO
dc.subjectFotgjengerenb_NO
dc.subjectKommunal planleggingnb_NO
dc.subjectArealplanleggingnb_NO
dc.titleTilrettelegging for gående i Skinb_NO
dc.title.alternativeFacilitating for Pedestrians in Skinb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230nb_NO
dc.source.pagenumber74nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel