Tilrettelegging for gående i Ski
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/296355Utgivelsesdato
2015-08-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (ILP) [763]
Sammendrag
Denne oppgavens tema omhandler tilrettelegging for gående i Ski. Bakgrunnen for oppgaven
er regjeringens mål om nullvekst i personbiltrafikken. Det har blitt planlagt for privatbilen i
årevis. Med dagens utvikling og et stort press på vegnettet må en tenke nytt, derfor er det blitt
mer fokus på gående. Ved å satse på bedre tilrettelegging for fotgjengere i fremtiden håper en
at presset på vegnettet ikke blir like stort som i dag. Vedrørende problemene over om hvordan
trafikken vil utvikle seg, oppfordres det til å planlegge for de gående. Hovedproblemet det
fokuseres på i denne oppgaven er at det kan se ut til å være mangel på retningslinjer for
hvordan det kan planlegges for gående.
I oppgaven fokuseres det på hvordan det kan tilrettelegges for gående. For å finne svar på det
er det utført et litteraturstudie. Litteraturstudiet har gitt en oversikt over aktuell kunnskap og
litteratur om gående. I tillegg er det utført et casestudie av Ski tettsted for å finne ut hvordan
fotgjengere håndteres i planleggingen. I den forbindelse er det studert planer og dokumenter
som kommunen og andre aktører har utarbeidet. I tillegg er det intervjuet ansatte i kommunen,
Statens vegvesen og Rambøll for å finne ut hvilke retningslinjer som brukes i planleggingen
for gående.
Resultatene fra studien peker på flere utfordringer ved tilrettelegging for fotgjengere.
Planlegging for gående er komplisert da denne gruppen trafikanter har mange forskjellige
behov. Oppgaven belyser ulike tema som det kan fokuseres på i planleggingen for
fotgjengere, som bymiljø og folkehelse. Folkehelseaspektet er et viktig grunnlag i
arealplanlegging. I studien kommer det frem at det er motstridelser i kommunens mål. På den
ene siden har kommunen mål om økonomisk vekst og sysselsetting, mens de på den andre
siden er tvunget til å legge til rette for offentlig helse og gode offentlige rom.
I tillegg belyser studien at det er mangel på retningslinjer og kunnskap om tilrettelegging for gående. Det viser seg dermed i studien at det er behov for retningslinjer ved tilrettelegging for fotgjengere.
Abstract
This master thesis deals with arrangements for pedestrians in Ski. The background for this
thesis is the government's goal of zero growth in passenger traffic. It has been planned for
private cars for years. With the current development and a lot of pressure on the roads,
planning strategies needs to change therefore pedestrians receives more attention. By focusing
on improving conditions for pedestrians in the future we hope that the pressure on the roads
will be smaller than today. Regarding the issues of how traffic will evolve todays planners are
encouraged to plan for the pedestrians. The main problem highlighted in this thesis is that it
can appear to be a lack of guidelines on how it can be planned for pedestrians.
This thesis focuses on how it can be adapted for pedestrians. To find some answers to the
study it is performed a literature study. The literature study has provided an overview of
current knowledge and literature on pedestrians. In addition, it conducted a case study of Ski
village to find out how pedestrians are handled in planning. In this context it is studying plans
and documents that municipality and other actors have developed. In addition, interviewed
municipal employees, Norwegian Public Roads Administration and Rambøll to determine
what guidelines they used in planning for pedestrians.
The study points to several challenges by facilitating pedestrians. Planning for pedestrians is
complicated when this group have many different needs. The mission highlights the different
themes that can be focused on in planning for pedestrians, as urban environment and public
health. Public health aspect is an important basis for spatial planning. In the study it occurs
that there are contradictions in the municipality's goals. On the one hand, the municipality's
goal of economic growth and employment, while on the other hand they are forced to
facilitate public health and good public spaces.
This thesis is illuminating that there is a lack of guidelines and knowledge facilitating
consistently. The study proves the need of guidelines for facilitating pedestrians.