Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaukeland, Rune
dc.date.accessioned2015-08-06T10:24:08Z
dc.date.available2015-08-06T10:24:08Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-08-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/295166
dc.description.abstractThis master thesis is a preview of some of the latest results from research on fuels from renewable energy sources. Because more outdrawing of fossil oil contributes to more emissions of climate gases, it is a very important goal to reduce yielding of fossil hydrocarbons as fuel for transportation. Especially heavy transportation vehicles, aeroplanes and boats, will demand liquid fluid to drive their engines. It is therefor important to do more research in using biomass as raw material for biofuels. Also because it is competition about using agricultural area for food production, it is important to have knowledge about how to tild cellulosic biomass from trees, as feedstock for biofuels. Several processes are presented, and it look like also hardwood tree species now more and more are used for feedstock for biofuels. Norwegian forests have increasing standing volume of cellulosic biomass, and is a great potential for biofuel production in the future. In Finland, UPM Fortum, the Finnish biopower plant company has done a lot of research of yielding waste from cellulosic industry as raw material for biodiesel production. Recently, they opened the world’s first commercial plant for biodiesel production, based on their own cellulosic waste as feedstock. Knowledge from this industry should also come to Norway. Then we can yield pine, spruce and birch to biofuel production. Denne master oppgaven er en gjennomgang av noen av de siste resultatene fra forskning på drivstoff fra fornybare energikilder. Fordi stadig mer uttak av fossile hydrokaroner bidrar til utslipp av klimagasser, er det et særdeles viktig mål å redusere bruk av fossile hydrokarboner som drivstoff . Spesielt tunge transportmidelr, som lastebiler, båter og fly vil ha behov for flytende drivstoff, og det er derfor viktig å forske videre på bruk av biomasser som råstoff til drivstoff. Også fordi det er konkurranse om areal til matproduskjon, er det viktig å ha kunnskap om hvordan man kan utnytte trær, det vil si cellulosemateriale som råstoff til biodrivstoff. Mange prosesser blir gjennomgått, og det kan se ut som at også hardwood tresorter blir mer og mer brukt som biodrivstoff råstoff. Norske skoger har økende stående volum av biomasse, og er et stort potensiale for fremtidig biodrivstoff produksjon. I Finland, har UPM Fortum, det finske kraftkonsernet forsket mye på bruk av avfallstoff fra celluloseindustien som råstoff for biodiesel. De har nylig åpnet verdens første kommersielle biodiesel produksjonsanlegg, basert på avfall fra egen celluloseindustri. Kunnskap fra denne industrien bør også komme til Norge. Slik kan vi i fremtiden utnytte både furu, gran og bjørk til drivstoff produksjon.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectbiodieselnb_NO
dc.subjectbiofuelnb_NO
dc.subjectcellulosic biomassnb_NO
dc.titleA litterature study in the possibilities of yielding Norwegian birch as feedstock for making biodieselnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400nb_NO
dc.source.pagenumber74nb_NO
dc.description.localcodeM-MFnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel