Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRyen, Pål Adrian Clausen
dc.date.accessioned2015-07-31T12:54:01Z
dc.date.available2015-07-31T12:54:01Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-07-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294097
dc.description.abstractSom avslutting på mitt masterstudie har jeg valgt å se på tilfredshet blant turister i Norge. I forbindelse med dette har jeg analysert data som er samlet inn gjennom to avsluttede studier SUSTOUR (Sustainable Tourism Development in Mountain Park Areas) i Nasjonalparkriket i Nord-Gudbrandsdalen og PROTOUR (Prospects for Managing Tourism Development in protected Areas in a Period of Transition) i området i og rundt Hardangervidda nasjonalpark. Målet med oppgaven er å identifisere hvilke faktorer som virker inn på turisters tilfredshet med oppholdet i Norge. Årsaken til at dette undersøkes er et ønske om å kunne bidra til at turister i Norge får en best mulig opplevelse og føler seg tilfredse med oppholdet. Dette førte til at følgende problemstilling ble utarbeidet: Hva karakteriserer turister som er tilfreds med oppholdet i Norge? Gjennom teori om kundetilfredshet, lojalitet og modeller i forbindelse med disse ble problemstillingen belyst. Analyser ble foretatt ved hjelp av lineær og logistisk regresjon. Bakgrunnsvariabler som karakteriserer turistene ble analysert og det ble funnet at kjønn og inntekt hadde innvirkning på graden av tilfredshet. Utover dette ble det funnet sammenhenger mellom tilfredshet med attributter ved reisen, generell tilfredshet og lojalitet. Abstract For my masters thesis I decided to research tourist satisfaction in Norway. Consequently, I analysed data that was collected from two studies: SUSTOUR (Sustainable Tourism Development in Mountain Park Areas) in the North Gudbrandsdalen National Park, and ProTour (Prospects for Managing Tourism Development in Protected Areas in a Period of Transition) in the Hardangervidda National Park and surrounding area. The aim of thesis is to identify factors that affect tourists' satisfaction with their stay in Norway. The motivation for undertaking this investigation is a desire to help tourists in Norway to have the best possible experience and to feel satisfied with their stay. As a result the following research question was selected: What characterizes tourists who are satisfied with their stay in Norway? This question was addressed through applying theories of customer satisfaction and loyalty, and models associated with these. Analyses were performed using linear and logistic regression. Background variables characterising the tourists were analysed, and amongst these it was found that gender and income had an impact on their degree of satisfaction. Furthermore, correlations were found between tourist satisfaction and the characteristics of the journey, their overall satisfaction and their loyalty.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjecttilfredshetnb_NO
dc.subjectnasjonalparknb_NO
dc.subjectnaturbasert turismenb_NO
dc.subjectreiselivnb_NO
dc.subjectlojalitetnb_NO
dc.subjectregresjonsanalysenb_NO
dc.subjectlogistisk regresjonnb_NO
dc.subjectSatisfactionnb_NO
dc.subjectnational parknb_NO
dc.subjectnature-based tourismnb_NO
dc.subjecttourismnb_NO
dc.subjectloyaltynb_NO
dc.subjectregression analysisnb_NO
dc.subjectlogistic regressionnb_NO
dc.titleTuristers tilfredshet med oppholdet i Norge : en kvantitativ studie fra Nord-Gudbrandsdalen Nasjonalparkriket og Hardangerviddanb_NO
dc.title.alternativeTourists' Satisfaction with Their Stay in Norway - A Quantitative Study form Nord-Gudbrandsdalen Nasjonalparkriket and Hardangervidda.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400nb_NO
dc.source.pagenumber42nb_NO
dc.description.localcodeM-REISnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel