Turisters tilfredshet med oppholdet i Norge : en kvantitativ studie fra Nord-Gudbrandsdalen Nasjonalparkriket og Hardangervidda
Master thesis

View/ Open
Date
2015-07-31Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (INA) [593]
Abstract
Som avslutting på mitt masterstudie har jeg valgt å se på tilfredshet blant turister i Norge. I forbindelse med dette har jeg analysert data som er samlet inn gjennom to avsluttede studier SUSTOUR (Sustainable Tourism Development in Mountain Park Areas) i Nasjonalparkriket i Nord-Gudbrandsdalen og PROTOUR (Prospects for Managing Tourism Development in protected Areas in a Period of Transition) i området i og rundt Hardangervidda nasjonalpark.
Målet med oppgaven er å identifisere hvilke faktorer som virker inn på turisters tilfredshet med oppholdet i Norge. Årsaken til at dette undersøkes er et ønske om å kunne bidra til at turister i Norge får en best mulig opplevelse og føler seg tilfredse med oppholdet. Dette førte til at følgende problemstilling ble utarbeidet: Hva karakteriserer turister som er tilfreds med oppholdet i Norge?
Gjennom teori om kundetilfredshet, lojalitet og modeller i forbindelse med disse ble problemstillingen belyst. Analyser ble foretatt ved hjelp av lineær og logistisk regresjon.
Bakgrunnsvariabler som karakteriserer turistene ble analysert og det ble funnet at kjønn og inntekt hadde innvirkning på graden av tilfredshet. Utover dette ble det funnet sammenhenger mellom tilfredshet med attributter ved reisen, generell tilfredshet og lojalitet.
Abstract
For my masters thesis I decided to research tourist satisfaction in Norway. Consequently, I analysed data that was collected from two studies: SUSTOUR (Sustainable Tourism Development in Mountain Park Areas) in the North Gudbrandsdalen National Park, and ProTour (Prospects for Managing Tourism Development in Protected Areas in a Period of Transition) in the Hardangervidda National Park and surrounding area.
The aim of thesis is to identify factors that affect tourists' satisfaction with their stay in Norway. The motivation for undertaking this investigation is a desire to help tourists in Norway to have the best possible experience and to feel satisfied with their stay. As a result the following research question was selected: What characterizes tourists who are satisfied with their stay in Norway?
This question was addressed through applying theories of customer satisfaction and loyalty, and models associated with these. Analyses were performed using linear and logistic regression.
Background variables characterising the tourists were analysed, and amongst these it was found that gender and income had an impact on their degree of satisfaction. Furthermore, correlations were found between tourist satisfaction and the characteristics of the journey, their overall satisfaction and their loyalty.