• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ivaretakelse av myke trafikanter i veiarbeid

Evjen, Bente Jorid
Master thesis
Thumbnail
View/Open
evjen_master2015.pdf (8.637Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/293742
Date
2015-07-28
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (ILP) [761]
Abstract
Det blir stadig større fokus på de positive effektene av at flere går

eller sykler, og mange fortau og gang- og sykkelveier blir oppgradert

til å være universelt utformet. Likevel har ikke hensynet til myke

trafikanter og universell utforming blitt særlig innarbeidet i

håndbøkene i Statens vegvesen, som legger føringene for hvordan

selve byggefasen av prosjektene skal foregå. Denne oppgaven søker

å finne svar på hvordan myke trafikanter blir ivaretatt i veiarbeid, og

hvordan tilrettelegge for flest mulig. Det benyttes tre veiarbeid i

Trondheim kommune som case.

Basert på analyser gjennomført i forbindelse med casene, har jeg

kunnet sett på hvordan føringer og anbefalinger fra håndbøkene og

annen litteratur blir brukt til å tilrettelegge for myke trafikanter i dag.

Funnene ble at de myke trafikantene blir tenkt på i planleggingsfasen

og gjennomføringsfasen, men ikke i tilstrekkelig grad. Dette fører til

at løsningene ikke alltid blir så gode, spesielt i situasjoner der det

skjer mye forandringer. Jeg fant i tillegg ut at universell utforming

for myke trafikanter i veiarbeid ble lite vurdert, både i planleggingsog

gjennomføringsfasen.

Jeg har jobbet med konkrete løsningsforslag til hvordan man i

fremtiden kan tilrettelegge for flest mulig i veiarbeid. For å komme

frem til løsningsforslagene har jeg benyttet meg av data fra

analysene, og knyttet dette til teori om universell utforming. Jeg

foreslår at man i veiarbeid bør gjennomføre en tilgjengelighetsanalyse

når veisystemet for myke trafikanter skal endres. Dette for å

identifisere problemene, for så å kunne sette inn tiltak. Ofte er det

ikke avanserte tiltak som trengs. Jeg kommer også med eksempler på

tiltak og løsninger som kan bli brukt. Dette presenterer jeg ved bruk

av ulike bilder, foto og konseptskisser.

There is a increasing focus on the positive effects of that people are

walking or bicycling, and many sidewalks and walk-and bikeways

are being upgraded to be universally designed. Yet no consideration

for pedestrians and universal design has been incorporated in

manuals of Statens Vegvesen, which states the guidelines for how

the actual construction phase of the projects will take place. This

thesis seeks to find answers to how vulnerable road users are

safeguarded in roadworks, and how to facilitate as many as possible.

Three roadworks in Trondheim municipality are used as case

studies.

Based on analyzes carried out in connection with the cases, I have

been able to see how guidelines and recommendations of manuals

and other literature are being used to facilitate vulnerable road users

today. The findings were that the pedestrians are thought about in

both the planning and implementation phase, but not sufficiently.

This causes that the solutions are not that good, especially in

situations where there is a lot of changes. I found in addition that

universal design for pedestrians in road works were little considered,

both in the planning and implementation phases.

I have worked with concrete solutions for how to facilitate for as

many as possible in roadworks. To get to this solutions, I have taken

advantage of data from analyzes, and linked them to the theory of

universal design. I suggest that in roadworks they should conduct an

accessibility analysis when the road system for vulnerable road users

are to be changed. This to identify problems, and then being able to

put them into action. Often it's not advanced measures needed. I also

come with examples of measures and solutions that can be used.

This I present using different pictures, photography and concept

sketches.
Publisher
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit