• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Science and Technology (RealTek)
  • Master's theses (RealTek)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Science and Technology (RealTek)
  • Master's theses (RealTek)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Modellering av nedslagsfeltet- Veumdalen i Fredrikstad med programmet SWMM

Jamal, Haqi
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Modellering (5.242Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/292930
Date
2015-07-09
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (RealTek) [1895]
Abstract
Fredrikstad kommune har hatt store prosjekter pågang i de siste årene i forbindelse med

opprustning av ledningsnettet. Oppfylte kjellere har vært en viktig tema for kommunen, og de

har en intensjon om å redusere faren for oversvømmelser i utsatte steder. En av de utsatte

stedene i Fredrikstad er Veumdalen som har problemer med oversvømmelser nesten hvert år.

Som en forebyggende tiltak har kommunen i samarbeid med COWI bygget en tunnel fra

Veumveien/Veumbekken til Seutelva. Det er planlagt å sette tunnelen i drift i løpet av første

halvåret av 2015.

Tunnelen skal føre overvann fra Veumbekken til Seutelva for å unngå oppstuving i bekken.

Avlastningen reduserer faren for oppfylte kjellere i nedre del av Veumdalen. Den nye

flomveien kommer til å påvirke hydrologien i hele nedbørfeltet, i den forbindelse

ønsker COWI at denne masteroppgaven skal finne ut hvordan overvannstunnelen fungerer i

forskjellige nedbørsituasjoner og hvordan hydrologien i nedslagsfeltet forandres.

Programmet SWMM ble brukt i denne oppgaven til å lage modellen av nedslagsfeltet og

testet mot 3 forskjellige flomsituasjoner. Nedslagsfeltet ble kartlagt og eksisterende

hydrologiske forhold ble beskrevet for å bygge modellen i programmet SWMM. Modellen ble

kalibrert mot manuelle beregninger som er brukt i risiko analyser utført av COWI. De 3

forskjellige flomsituasjonene er:

- Sommersituasjon

- Høstsituasjon

- Vintersituasjon

I modellen ble nedbør simulert ved å konstruere regnhyetogrammer fra IVF-kurven for

Fredrikstad for 25, 50 og 100 års regn, samt regntilfellet som inntraff den 14.08.2008.

Modellen ble kjørt med 300 minutters regnvarighet for alle flomsituasjonen. Totalet ble

modellen testet mot 16 nedbørsituasjoner. Sommersituasjonen ble testet mot 4

nedbørshendelser som tilsvarer 25, 50 og 100 åre regn, og nedbøren i 14.08.2008. For

simulering av høstsituasjonen ble impermeabiliteten økt med 50% og infiltrasjonskapasiteten

for arealene ble redusert. Deretter ble høstsituasjonen testet mot de 4 nedbørsituasjonene.

Vintersituasjonen ble simulert med to avrenningssituasjoner ved å øke modellens

impermeabilitet til forholdsvis 100- og 80%. Dette betyr at vi får 100 og 80 % frossen mark

for vintersituasjonen noe som er i overdrevet i forhold til virkeligheten.

Resultatene for sommer- og høstsituasjonen viste at overvannstunnelen kommer til å fungere

utmerket i alle nedbørsituasjonene. Resultatene for vintersituasjonen viste at

overvannstunnelen kommer til å redusere faren for oversvømmelse for de mest sannsynlige

nedbørsituasjonen. Vintersituasjonen er teste mot to avrenningssituasjoner med ekstreme

forhold slik som 100% frossen mark og nedbør som tilsvarer regntilfellet i 14.08.2008. Det er

lite sannsynlig at disse forholdene inntreffer samtidig.

Abstract

Fredrikstad has had major projects going on recent years in connection with upgrading of

pipelines. Fulfilled cellars have been an important issue for the municipality , and they have

an intention to reduce the risk of flooding in vulnerable places . One of the vulnerable place in

Fredrikstad is Veumdalen who has problems with flooding almost every year. As a preventive

measure , the municipality has in cooperation with COWI built a tunnel from Veum road /

Veumbekken to Seutelva . It is planned to put the tunnel into drift during the first half of 2015

The tunnel shall bring stormwater from Veumbekken to Seutelva to avoid congestion in the

pelvis. Discharge reduces the risk of fulfilling cellars in the lower part of Veumdalen . The

new flood way will affect the hydrology of the entire watershed , in this case, COWI wish that

this thesis will help to find out how stormwater tunnel works in different rainfall situations

and how hydrology in the catchment area changes.

The program SWMM was used to create the model of the catchment area, and tested against 3

different flood situations. Swoop field was mapped and existing hydrological conditions were

described to build the model in the program SWMM. The model was calibrated against

manual calculations that is used in the risk analysis conducted by COWI. The model was

tested against three different flood scenarios:

- Summer Situation

- Fall Situation

- Winter Situation

In The model was rainfall simulated by constructing hyetograph

from IVF curve for Fredrikstad for 25 , 50 and 100 years of rain and a rain case that happened

14.08.2008 . The model was driven with 300 minutes rainfall duration for all these 3 flood

situations. Overall, the model was tested against 16 rainfall situations . The Summer situation

were tested against four precipitation events corresponding 25, 50 and 100 years rain , and the

precipitation in 14.08.2008 .For simulation of the fall situation was the imperviousness

increased by 50% and the infiltration capacity for subcatchments was reduced . The fall

situations was then tested against the four rainfall situations . The winter situation was

simulated with two runoff situations by increasing the model's impervious to relatively 100-

and 80%. This means that we get 100 and 80 % frozen ground for the winter situation which

is exaggerated in relation to reality.

The results for the summer and fall situation showed that stormwater tunnel is going to work

excellent in every precipitation situations . The results of the winter situation showed that

stormwater tunnel is going to reduce the risk of flooding for the most likely precipitations.

Winter situation is testing against two runoff situations of extreme conditions such as 100%

frozen ground and precipitation that corresponds the rain case in 14.08.2008 . It is unlikely

that these conditions occur at the same time.
Publisher
Norwegian University of Life Science, Ås

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit