Kunnskapsturisme. Vurderinger av kunnskapsformidling og sertifiseringsordninger blant besøkende i Mimisbrunnr Klimapark 2469
Master thesis
View/ Open
Date
2015-07-08Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (INA) [593]
Abstract
Etterspørselen etter ferieopplevelser som gir muligheter for læring er økende. Dette følger av et høyere utdanningsnivå i befolkningen og økte kunnskapskrav i arbeidslivet. Flere ønsker å benytte seg av den urørte naturen, og på grunn av strenge restriksjoner i disse områdene er guidede turer den vanligste aktiviteten reiselivet kan tilby. Økt interesse for å lære kan komme naturmiljøet til gode, ettersom økt bevissthet kan føre til bedre beskyttelse og bærekraftig bruk. For å oppnå dette i tillegg til å øke opplevelsen for de reisende, trengs kunnskapsrike guider som er gode formidlere. Dette har ført til en diskusjon om hvorvidt det trengs kvalitetssikring og krav til kompetanse, i form av en sertifiseringsordning for guidene i Norge.
Denne studien har derfor undersøkt turistenes vurderinger av kunnskapsturisme og
sertifiseringsordninger. Dette ble gjennomført ved hjelp av spørreskjema, som ble delt ut til deltakere på guidede turer i Mimisbrunnr Klimapark 2469 i løpet av sommeren 2014.
Klimaparken ligger i Lom kommune, i randsona til Jotunheimen nasjonalpark. Den er et
forsknings- og formidlingsområde for natur, klima og kulturminner.
Resultatene i denne undersøkelsen viser at respondentene syntes de lærte svært mye i løpet av den guidede turen, og de likte i svært stor grad å lære noe underveis. Alle respondentene satte mest pris på å lære om isen. Mange mente at turen førte til økt interesse for å lære mer om det som ble formidlet, og at de også kommer til å dele det som ble lært med venner og/eller familie. Det var usikkerhet knyttet til påstandene om at guidesertifisering og økoturismesertifisering ville øke attraktiviteten i å delta på en guidet tur i Klimaparken.
Undersøkelsen dokumenterer at Klimaparken på flere måter er et vellykket produkt der de besøkende har hatt en god opplevelse, mye på grunn av at de fikk lære om ulike temaer på turen. Klimaparkens formidlingsformål om at de besøkende skal få kunnskap om samspillet mellom klima, natur og mennesker, som en kilde til innsikt og refleksjon over pågående klimaprosesser ser ut til å være oppfylt. Resultatene fra spørreundersøkelsen og kommentarene til respondentene tyder på at de er fornøyde med formidlingen til guidene.
For å opprettholde kvaliteten og et vellykket produkt er det viktig at de som ansettes har
tilstrekkelig kunnskap og formidlingsferdigheter, i tillegg til at det trengs god opplæring.