Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorGildestad, Jan Are
dc.date.accessioned2015-07-01T08:45:33Z
dc.date.available2015-07-01T08:45:33Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-07-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/286143
dc.description.abstractDet naturbaserte reiselivet er i vekst i Norge og internasjonalt. En av nisjene som ser ut til å vokse mest, er ulike former for viltsafari. På bakgrunn av resultater fra tidligere utført kvantitativ forskning på naturbaserte reiselivsbedrifter i Norge og Sverige, tar denne studien sikte på å gi et mer nyansert bilde av entreprenørenes holdninger og oppfatninger. Det teoretiske grunnlaget for denne undersøkelsen er en kombinasjon av entreprenørskapsteori, med spesielt fokus på motivasjoner og målsettinger, og naturbasert reiselivsforskning generelt og forskning på viltturisme spesielt. Fenomenet livsstilsentreprenørskap er sentralt. Kvalitativ metode er anvendt for å undersøke holdninger og oppfatninger blant entreprenørene bak fem viltsafaritilbud. Semi-strukturerte dybdeintervju er benyttet for å besvare forskningsspørsmålet: Hvilke målsettinger finnes blant et utvalg av entreprenører innenfor viltsafarisegmentet i Norge, og hvilke faktorer oppfatter de som viktige for oppnåelse av disse? Resultatene viser at entreprenørene i stor grad er motivert av et ønske om å kunne føre en spesiell livsstil, og at ulike ideologiske aspekter er styrende for deres valg av arbeid. Operasjonelle mål ved driften anses som et ledd i å nå de endelige livsstilsmålene. Ulike suksessfaktorer og flaskehalser blir identifisert og forklart. Funnene fra undersøkelsen diskuteres i forhold til teori og tidligere forskning. Abstract Nature-based tourism is growing in Norway and the rest of the world. One of the sectors that seem to grow most rapidly, is different forms of wildlife watching. Based on existing data from quantitative research on nature-based tourism enterprises in Norway and Sweden, this study aims to bring about a more nuanced picture of the entrepreneurs’ attitudes and perceptions. The theoretical framework of the study is a combination of entrepreneurship theory, with special regards to motivations and goals, and nature-based tourism research in general and more specifically wildlife tourism. The phenomenon lifestyle entrepreneurship is key. Qualitative research practice is used to investigate attitudes and perceptions among the entrepreneurs behind five wildlife-watching enterprises. Semi-structured interviews were conducted in order to answer the research question: What kinds of objectives exist among a sample of wildlife-watching entrepreneurs in Norway, and what factors do they see as most vital to the achievement of these? The results show that the entrepreneurs to a substantial extent are motivated by a desire to lead a certain lifestyle, and that different ideological aspects affect their choice of occupation. Operational goals are seen as steps towards reaching the ultimate lifestyle goals. Different success factors and constraints are identified and explained. The findings are then discussed in light of theory and previous research.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectReiselivnb_NO
dc.subjectNaturbasert reiselivnb_NO
dc.subjectEntreprenørskapnb_NO
dc.titleNorske viltsafarientreprenører. Mål, suksessfaktorer og hindernb_NO
dc.title.alternativeNorwegian Wildlife-Watching Entrepreneurs. Objectives, Success Factors and Constraintsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber54nb_NO
dc.description.localcodeM-REISnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge