Norske viltsafarientreprenører. Mål, suksessfaktorer og hinder
Master thesis
View/ Open
Date
2015-07-01Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (INA) [593]
Abstract
Det naturbaserte reiselivet er i vekst i Norge og internasjonalt. En av nisjene som ser ut til å
vokse mest, er ulike former for viltsafari. På bakgrunn av resultater fra tidligere utført
kvantitativ forskning på naturbaserte reiselivsbedrifter i Norge og Sverige, tar denne
studien sikte på å gi et mer nyansert bilde av entreprenørenes holdninger og oppfatninger.
Det teoretiske grunnlaget for denne undersøkelsen er en kombinasjon av
entreprenørskapsteori, med spesielt fokus på motivasjoner og målsettinger, og naturbasert
reiselivsforskning generelt og forskning på viltturisme spesielt. Fenomenet
livsstilsentreprenørskap er sentralt.
Kvalitativ metode er anvendt for å undersøke holdninger og oppfatninger blant
entreprenørene bak fem viltsafaritilbud. Semi-strukturerte dybdeintervju er benyttet for å
besvare forskningsspørsmålet: Hvilke målsettinger finnes blant et utvalg av entreprenører
innenfor viltsafarisegmentet i Norge, og hvilke faktorer oppfatter de som viktige for
oppnåelse av disse? Resultatene viser at entreprenørene i stor grad er motivert av et ønske
om å kunne føre en spesiell livsstil, og at ulike ideologiske aspekter er styrende for deres
valg av arbeid. Operasjonelle mål ved driften anses som et ledd i å nå de endelige
livsstilsmålene. Ulike suksessfaktorer og flaskehalser blir identifisert og forklart. Funnene
fra undersøkelsen diskuteres i forhold til teori og tidligere forskning.
Abstract
Nature-based tourism is growing in Norway and the rest of the world. One of the sectors
that seem to grow most rapidly, is different forms of wildlife watching. Based on existing
data from quantitative research on nature-based tourism enterprises in Norway and Sweden,
this study aims to bring about a more nuanced picture of the entrepreneurs’ attitudes and
perceptions.
The theoretical framework of the study is a combination of entrepreneurship theory, with
special regards to motivations and goals, and nature-based tourism research in general and
more specifically wildlife tourism. The phenomenon lifestyle entrepreneurship is key.
Qualitative research practice is used to investigate attitudes and perceptions among the
entrepreneurs behind five wildlife-watching enterprises. Semi-structured interviews were
conducted in order to answer the research question: What kinds of objectives exist among a
sample of wildlife-watching entrepreneurs in Norway, and what factors do they see as most
vital to the achievement of these? The results show that the entrepreneurs to a substantial
extent are motivated by a desire to lead a certain lifestyle, and that different ideological
aspects affect their choice of occupation. Operational goals are seen as steps towards
reaching the ultimate lifestyle goals. Different success factors and constraints are identified
and explained. The findings are then discussed in light of theory and previous research.