Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Gerd
dc.contributor.authorHalvorsen, Anders
dc.date.accessioned2022-01-09T19:35:34Z
dc.date.available2022-01-09T19:35:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2836601
dc.description.abstractI den nye læreplanen for fysikkfaget skal termofysikk deles inn i to presise kompetansemål, hvor det ene kompetansemålet handler om at elevene skal forstå temperaturbegrepet og forklare hvordan tilført varme går med på å øke temperaturen. Elever skal også kunne gjennomføre praktisk arbeid i faget, som skal trene de på å jobbe vitenskapelig. De skal også kunne koble teori og erfaringer fra praktisk arbeid til å utvikle begrepsforståelse og hvorfor dette er viktig. Denne masteroppgaven handler om hvordan fysikklærere tilrettelegger for praktisk arbeid for å synliggjøre begrepene, varme og temperatur, for elever som tar fysikk 1 ved videregående skole. Jeg har derfor tatt for meg teori om begrepsforståelse og praktisk arbeid, og anser dette som to viktige deler innenfor realfagsdidaktikk. I tillegg blir det presentert teori om lærerens rolle under tilretteleggingen. Studien har vært en kvalitativ tilnærming, ved at jeg har brukt åpne, individuelle intervjuer som forskningsmetode for å forsøke å besvare forskningsspørsmålet mitt. Jeg har gjennomført tre intervjuer av fysikklærere ved tre forskjellige videregående skoler, og dette utgjør kilden til mine data. Studien viser at fysikklærerens oppfatning av begrepsforståelse fremhever det samme som beskrives i litteraturen. Det er viktig at elevene ikke blander hverdagsspråk og fagspråk i en fysikkfaglig sammenheng. Fysikklærerenes beskrivelser om tilrettelegging av praktisk arbeid, forankres noe i teorien, men det er vanskelig å si noe om hvilken type praktisk arbeid som bør benyttes i undervisning, for å lære de termofysiske begrepene. Det kan, for eksempel, være hensiktsmessig å intervjue elever som har termofysikk. Fysikklærerne legger likevel opp til en praksis der elevene får muligheten til å gjøre forsøk som kan få de til å diskutere betydningen av begrepene, varme og temperatur.en_US
dc.description.abstractIn the new curriculum for the subject of physics, thermophysics will be divided into two precise competence goals, where one goal is about the students understanding the temperature concept and explaining how added heat also increases the temperature. Students should also be able to do practical work in the subject of physics, which would train them to work scientifically. They should also be able to link theory and experiences from practical work, for developing an understanding of concepts and why this is important. This master’s thesis is about how physics teachers facilitate practical work to make the concepts, heat and temperature, visible to 17-year-old students. Therefore, I have considered the theory of concept understanding and practical work, as two important parts within science didactics. In addition, theory about the role of the teacher, is presented. The study has been a qualitative approach, in that I have used an open, individual interviews as a research method to try to answer my research question. I have conducted three interviews of physics teachers at three different upper secondary schools, and this is the source of my data. The study shows that the physics teacher’s perception of concept understanding emphasizes the same as described in the literature. It’s important that students do not mix everyday language and professional language in a physics context. The physics teacher’s description of facilitation of practical work is somewhat anchored in the theory, but it is difficult to determine how concept learning can be achieved through practical work. For instance, it may be appropriate to interview students, who have done the thermophysics course. The physics teachers, nevertheless, propose a practice where the students are given the opportunity to make experiments, that can make them, for instance, discuss the meaning of the concepts of heat and temperature.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFysikklæreres bruk av praktisk arbeid i termofysikk på videregående skoleen_US
dc.title.alternativePhysics teachers’ use of practical work in thermophysics in high schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-LUNen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal