Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJonsdottir, Gudrun
dc.contributor.advisorArnesen, Nina Elisabeth
dc.contributor.authorMork, Ida Natalie
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-01-09T16:40:57Z
dc.date.available2022-01-09T16:40:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2836578
dc.description.abstractMastergradsoppgaven tar utgangspunkt i at fellesfaget geografi i videregående skole baserer seg på eksempler fra det norske landskapet og en vestlig orientert bærekraftsundervisning. Oppgaver hevder at det ikke skapes rom for at elever med innvandrerbakgrunn kan ta i bruk erfaringer fra eget opprinnelsesland. Elever med innvandrerbakgrunn er avhengig av tilhørighet og annerkjennelse i klasserommet for å kunne kjenne mestring og trivsel. Gjennom masteroppgaven diskuteres problemstillingen; Hvordan kan geografilæreren berike undervisningen ved å trekke veksler på erfaringer og hverdagskunnskap til elever med innvandrerbakgrunn? med utgangspunkt i tre semistrukturerte intervjuer av geografilærere i norsk skole. Det er varierende i hvor stor grad lærerne er bevisste på mangfoldet i klasserommet. Dette er avhengig av blant annet hva læreren mener er relevant for undervisningen og relasjonen mellom lærer og elev. Ved å anvende åpne oppgaver som er uavhengig av det norske landskapet, praktisere samarbeidslæring i klasserommet for å skape tilhørighet og variere undervisningen med å bruke ulike arenaer legger læreren til rette for at elever kan lære seg handlingskompetanse, og bruke kulturelle erfaringer i undervisningen.en_US
dc.description.abstractThis Master’s thesis is based on the mandatory subject Geography in Norwegian Upper Secondary School. The thesis claims that the teaching in Geography mostly use examples based on the Norwegian landscape and a Western-oriented Education of Sustanability. This makes it hard for pupils with an immigrant background to use their knowledge from country of origin. Pupils with an immigrant background need to feel a sense of belonging and recognition in school in order to manage and enjoy their education. Through this Master’s thesis, the problem: “How can the Geography teacher enrich the education by using the experiences and everyday knowledge of pupils with an immigrant background?” is discussed. The result is based on three semi-structured interviews of Geography teachers. Not all teachers are aware of the diversity in the classroom and how to use that as a resource in the education. The teachers’ awareness depend on what the teachers believe to be relevant for the education and how well the teacher knows the pupils. By using open assignments not depending on the pupil’s knowledge of Norwegian culture and landscape, and by using a place based education, the pupils can use their multicultural experiences in their education.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleGeografi, et fag for alle elever?en_US
dc.title.alternativeGeography, a subject for all pupils?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber65en_US
dc.description.localcodeM-LUNen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal