Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBastien, Sheri Lee
dc.contributor.advisorOlafsen, Sigmund
dc.contributor.authorBakke, Karoline Kjær
dc.coverage.spatialNorway, Osloen_US
dc.date.accessioned2021-12-29T13:07:41Z
dc.date.available2021-12-29T13:07:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2835579
dc.description.abstractBakgrunnen for denne studien er at stadig flere mennesker eksponeres for støy i sin bolig. I Vest-Europa mistes 1,6 millioner friske leveårlig årlig grunnet støy. Den største støykilden er veitrafikk. Støy kan ha en rekke helsemessige innvirkninger, blant annet på hjerte-karsykdom, psykiske lidelser, kognitiv svekkelse, fysiologisk stressreaksjon og søvnproblemer. Formålet med denne studien er å få dybdekunnskap om hvordan veitrafikkstøy fra riksvei 4/Trondheimsveien påvirker beboere på Sletteløkka i form av fysiologisk stressreaksjon og derav økt risiko for sykdom. Metoden som er brukt er kvalitativ forskningsmetode i form av semistrukturerte dybdeintervjuer. Datamaterialet fra disse intervjuene ble analysert med systematisk tekstkondensering (STC). Dette er en case-studie som tar spesifikt for seg beboere i det geografiske området og delbydelen Sletteløkka i Bydel Bjerke i Oslo, Norge. Resultatene viser at det er varierende og subjektivt hvordan veitrafikkstøy i bolig oppleves. De fleste informantene fortalte at de ofte er plaget av støy fra trafikken i forbindelse med sosiale aktiviteter med familie og gjester, når de ønsker å slappe av og å sove. De fleste hadde også flere forslag og meninger om tiltak som kan iverksettes for å dempe støyet, men samtidig liten tiltro til offentlige instansers gjennomføring av tiltak. Konklusjonen er at det er subjektivt hvorvidt en plages av veitrafikkstøy i bolig og dermed også får en økt fysiologisk aktivering og stressreaksjon. Dersom denne økte stressreaksjonen vedvarer over tid, kan risiko for sykdom øke.en_US
dc.description.abstractThe background for this study is that more and more people are exposed to noise in their homes. In Western Europe, 1.6 million years of good health are lost annually due to noise. The biggest source of noise is road traffic. Noise can cause several health effects, such as cardiovascular disease, mental disorders, cognitive impairment, physiological stress reaction and sleep deprivation. The purpose of this study is to gain in-depth knowledge of how road traffic noise from riksvei 4/Trondheimsveien affects the residents of Slettelokka, in form of physiological stress reaction and hence an increased risk of disease. The research method used is qualitative semi-structured in-depth interviews. The data material from these interviews was analyzed with systematic text condensation (STC). This is a case study that specifically addresses residents in the geographical area Slettelokka in Bydel Bjerke in Oslo, Norway. The results show that how road traffic noise in homes is experienced is variable and subjective. Most of the informants said that they are often bothered by traffic noise in connection with social activities with family and guests, when they want to relax and sleep. Most also had several proposals and opinions on measures that can be implemented to reduce noise, but at the same time they had little confidence in public bodies’ implementation of measures. The conclusion is that whether one is bothered by road traffic noise in their home and thus also gets an increased physiological activation and stress reaction, is subjective. If this increased reaction persists over time, the risk of disease may increase.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBydel Bjerkeen_US
dc.subjectSletteløkkaen_US
dc.subjectTrafikkstøyen_US
dc.titleBråk om støy på Sletteløkka : en kvalitativ studie om veitrafikkstøy i boligen_US
dc.title.alternativeNoise on Sletteløkka : a qualitative study about road traffic noise in homesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-FOLen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal