Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArnesen, Nina
dc.contributor.advisorØstergaard, Edvin
dc.contributor.authorWaagen, Jørgen Larsen
dc.date.accessioned2021-12-29T11:56:14Z
dc.date.available2021-12-29T11:56:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2835572
dc.description.abstractMålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke naturfagundervisningen ved en skole som oppleves å ha kommet langt i arbeidet med å innføre vurdering for læring. Dette vurderes ved å undersøke hvordan vurdering for læring blir forstått, praktisert og erfart av lærer og elever i videregående skole. Intensjonen med studien er å bidra med innsikt om vurdering for læring, som kan brukes i arbeidet med å innføre vurdering for læring på skoler. I tillegg til klasserom der det oppleves som utforende å få realisert vurdering for læring etter intensjonene. Forskningsspørsmålet ble definert til: Hvordan forstås og praktiseres vurdering for læring i videregående skole, og hvordan erfarer lærer og elever bruken av vurdering for læring i naturfag? Teorigrunnlaget i denne oppgaven er basert på arbeider fra forskningsmiljøet Assessment Reform Group (heretter ARG) i England. ARG begynte tidlig å forske på vurdering for læring og har hatt stor betydning for utviklingen av en kultur for vurdering for læring i skolen. Andre arbeider inkluderer Hopfenbeck, Dysthe, Engh og Hodgson og Pyle. Samtidig er hovedvekten lagt på William og Thompson (2007) sitt rammeverk for formativ vurdering, da arbeidet deres bygger på mye av den overnevnte teorien til ARG. Rammeverket forener de tre nøkkelprosessene i formativ vurdering, med aktørene i læringsprosessen. Kombinasjonen av disse variablene gir fem strategier for formativ vurdering; Mål og kriterier, klasseromsdiskusjoner, tilbakemeldinger, hverandrevurderinger og elevinvolvering. Disse strategiene utgjør grunnlaget for analysen og strukturen i oppgavens teori-, observasjonsguide, intervjuguide, - funn, - og drøftingskapitler. For å besvare forskningsspørsmålet observerte jeg to økter med naturfag og intervjuet læreren og to grupper med elever. Observasjonen ga meg et innblikk i hvordan vurdering for læring ble praktisert i undervisningen. Intervjuene ga meg innsikt i lærerens og elevenes forståelse og erfaring knyttet til bruken av vurdering for læring i naturfag. Ved å bruke flere kilder gir det informasjon om det samme fenomenet fra flere sider, slik at det kan sammenliknes og kryssjekkes (Vedeler, 2000). Med det blir det mulig å oppdage likheter og forskjeller som kan danne utgangspunkt for drøftinger. Denne studien har flere sentrale funn. Funnene antyder at både lærer og elever har god forståelse av vurdering for læring, og hva det innebærer. Samtidig fremkommer det at elevene i større grad assosierer bruken av vurdering for læring med fravær av karakterer. Videre viser funnene at det er mulig å praktisere alle de fem formative strategiene til Wiliam og Thompson (2007) under en undervisningsøkt i naturfag. Dermed er det gode muligheter for å realisere vurdering for læring i naturfagundervisningen. Samtidig erfarer også lærer og elever noen utfordringer knyttet til bruken av vurdering for læring i naturfag. Den første utfordringen er at bruken av mål og kriterier fremstår forvirrende og lite tydelig for elevene. Til tross for at læreren i stor grad var opptatt av å bruke mål og kriterier i undervisningen. En annen utfordring var at elevene ikke erfarer hverandrevurderinger som læringsfremmende. Deres erfaring er at alle elevene gir hverandre høy måloppnåelse nesten uansett. Den tredje utfordringen er knyttet til bruken av tilbakemeldinger i naturfag. Lærer mener det er utfordringen å gi tilbakemeldinger, fordi naturfag består av mange ulike temaer. Elevene på sin side erfarer denne oppdelingen som en styrke, da de mener at det gir muligheten for ny start når de begynner på et nytt tema.en_US
dc.description.abstractThe aim of this thesis has been to evaluate science education at a school which seems to have come a long way at implementing assessment for learning. This is considered by evaluating how assessment for learning is understood, practiced and experienced by teachers and students at the high school. The intention of this study is to contribute with insight on assessment for learning, which can be used to implement assessment for learning at schools. In addition to classrooms where its perceived as difficult to realize assessment for learning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.title"At du vurderer for å lære mer" : hvordan forstås og praktiseres vurdering for læring i videregående skole, og hvordan erfarer lærer og elever bruken av vurdering for læring i naturfag?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-LUNen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal