Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKolaas, Bjørn
dc.date.accessioned2015-05-12T10:17:31Z
dc.date.available2015-05-12T10:17:31Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-05-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/283552
dc.description.abstractOPS er et kontraktsfestet samarbeid hvor private aktører utfører en offentlig oppgave. "Konkurranse med forhandlinger" er den anskaffelsesprosedyren, også kalt konkurranseformen, som er mest benyttet ved OPS-anskaffelser av skolebygg i Norge. Med samtykke fra Bærum kommune har jeg fått utføre en casestudie av OPS-konkurransen som ble gjennomført for bygging av nytt skolebygg ved Rykkinn barneskole. Hovedproblemstillingen for forskningsarbeidet har vært:  Finnes det forbedringspotensial i konkurranseformen ”konkurranse med forhandlinger”, der formålet er offentlig anskaffelse av et nytt skolebygg? Ut fra hovedproblemstillingen ble en naturlig begynnelse å undersøke hva OPS mer konkretomhandler. Deretter har det blitt nærmere undersøkt hvilke konkurranseformer som er aktuelle for OPS, og mer spesifikt hvordan konkurransen om Rykkinn skole er blitt gjennomført og hvilke prosesser dette involverer. I teoridelen beskrives grunnleggende teori om OPS med aktuelle konkurranseformer. Videre presenteres prosjekt som arbeidsform samt ulike prosjektperspektiv, etterfulgt av en beskrivelse av hvordan en byggeprosess er delt opp og satt sammen, for å gi en overordnet forståelse av hvordan et bygg blir til. Deretter presenterer teori om evalueringsstrategi i arkitektkonkurranser og hvordan konkurranseprosessen ved Rykkinn barneskole er blitt gjennomført. Rapporten er avgrenset til å omhandle en casestudie der det er undersøkt hvilke erfaringer Bærum kommune og de ulike leverandørene sitter igjen med etter gjennomføringen av konkurransen om å få bygge nye Rykkinn barneskole. Det er tatt sikte på å kartlegge viktige områder der kommunen og leverandørene mener det bør gjøres endringer som kan gjøre fremtidige konkurranseprosesser bedre og mer effektive. Undersøkelsen er gjennomført på et overordnet nivå, for å skape et helhetlig bilde av konkurranseprosessen. Datainnsamlingen er gjennomført ved hjelp av litteraturstudie, intervjuer og studie av det aktuelle konkurransegrunnlaget. Intervjuene er gjennomført med en kvalitativ tilnærming. De som er blitt intervjuet er oppdragsgiver, de fire leverandørene som deltok, arkitekt/rådgiver for gjennomføring av konkurransen og evaluering i bedømmelseskomiteen, samt en juridisk rådgiver for forhandlingene. OPS-konkurranser er krevende, både ressursmessig og fordi de ulike aktørene er nødt til å foreta vurderinger i et livsløpsperspektiv. Dagens skolebygg er svært komplekse og har høye krav til tekniske installasjoner og bygningsfysikk. Det viser seg at det kan ligge forbedringspotensial i gjennomføring av selve konkurransen, samt kravspesifikasjonen i konkurransegrunnlaget. Masteroppgave – Institutt for matematiske realfag og teknologi 30. januar 2015 III Det bør vurderes å gjøre noen endringer i oppsettet som lå til grunn for forhandlingsfasen, relatert til frister og antall forhandlingsmøter. Ett forhandlingsmøte avsatt til å forhandle om prosjektutforming og kvaliteter er ikke nok. Det bør videre vurderes å ta den første presentasjonen av tilbudene i konkurransen på "konseptnivå", slik at eventuelle revisjoner av tilbudene blir mindre omfattende og ressurskrevende. I konkurransegrunnlaget kan sammenhengen mellom tildelingskriteriene og krav til dokumentasjon med fordel systematiseres. Kravet til dokumentasjon bør også inneholde sidebegrensing (maks antall sider). Flere av tildelingskriteriene i konkurransegrunnlaget ble oppfattet som svært detaljfikserte og/eller overflødige. Her kan det være fornuftig å gå gjennom kriteriene med leverandørene og vekte de opp mot hvor stor betydning de har for skisseprosjektfasen. Det kan være aktuelt å redusere detaljeringsnivået og/eller antall kriterier. I forhandlingsfasen ble det gjort endringer og lagt føringer for innvendig og utvendig materialkvalitet. Dette gav en radikal forbedring i prosjektkvalitetene, så slike føringer bør vurderes i tilsvarende konkurranser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectOPSnb_NO
dc.subjectKonkurranse med forhandlingernb_NO
dc.titleOPS-Konkurranse : evaluering av konkurranse med forhandlingernb_NO
dc.title.alternativePPP-competition : evaluation of "Competition with Negotiations"nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Building technology: 530nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO
dc.source.pagenumber59nb_NO
dc.description.localcodeM-BAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel