Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPatil, Grete Grindal
dc.contributor.advisorAsbjørnslett, Mona
dc.contributor.authorHustvedt, Eirin Sørhus
dc.date.accessioned2021-11-22T13:29:01Z
dc.date.available2021-11-22T13:29:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2830735
dc.description.abstractEt godt lydmiljø på skolen er viktig for å kunne fremme helse, trivsel og læring. For enkelte elever er et godt lydmiljø essensielt for læring. Likevel vil alle brukergrupper ha et positivt utbytte av utformingen. Bakgrunnen for denne studien var at mange skoler i Norge fremdeles ikke har et universelt utformet lydmiljø. Hensikten med universell utforming av skolebygg er å fremme inkludering og deltakelse for alle elever. Mangel på oppmerksomhet om elevenes lydmiljø kan bidra til å redusere elevenes læringsutbytte. Det kan også redusere deres deltakelse og inkludering i klassefellesskapet samt i meningsfulle aktiviteter gjennom skolehverdagen. Formålet med denne studien var å få innsikt i elevenes opplevelser av lydmiljøet i klasserommet i deres skolehverdag og gjennom det få bedre forståelse av hvilke faktorer som påvirker elevenes lydmiljø i klasserommet. Videre var det ønskelig å finne ut av hvordan lydmiljøet kan hemme eller fremme aktivitet og deltakelse i skolen. Forskningsspørsmålet for denne studien var; hvordan opplever elever på 5. trinn lyder og lydmiljøet i klasserommet? Det er valgt en kvalitativ tilnærming, med en kombinasjon av interaktiv observasjon og fokusgruppeintervju som forskningsmetode. Datainnsamlingen er gjennomført ved en skole på Østlandet. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av en tilnærming av tematisk analyse i fire trinn. Resultatene fra denne studien viste at elever ved femte trinn primært opplever forstyrrelser knyttet til lyder fra andre elever i klasserommet ved stillesittende jobbing. Opplevelsen av støy er individuell, og elever blir i ulik grad forstyrret av støy. Trafikkstøy fra utsiden av skolebygningen var særlig utfordrende, og påvirket elevenes konsentrasjon og læring negativt. Elevene opplever at støy generelt er en barriere for deltakelse i meningsfulle aktiviteter både på skolen og etter skoletid. Studiens resultater er viktige for å forstå lydmiljøet fra elevenes perspektiv. Denne type kunnskap kan ha betydning for både utforming av bygg, organisering av undervisning og skolehverdagen. Et godt lydmiljø kan bidra til en mer inkluderende skole, slik at elever med ulike forutsetninger får et likeverdig opplæringstilbud.en_US
dc.description.abstractA good sound environment at school is important to promote students health, well-being and learning. For some students, a good sound environment is essential for learning. However, all users of the school will benefit positively from the design. The purpose of universal design of school buildings is to promote inclusion and participation for all students. Lack of awareness of students sound environment can help reduce students learning outcomes. It can also reduce their participation and inclusion in the classroom as well as in meaningful activities throughout everyday school life. The aim of this study was to gain insight into children’s experiences and better understanding of which factors that affect children’s sound environment in their classrooms in primary school. Further, it was desirable to find out how the sound environment can inhibit or promote activity and participation in school. The issue evaluated in this present study was; how do children in fifth-grade experience sounds and the sound environment at school? The method of this study was of qualitative design, with a combination of observations and interviews and was conducted form one school in the eastern part of Norway. The thematic analysis was used to analyse data material in four steps. The results indicate that student´s in fifth-grade primarily experiences disturbances related to sounds from other students in the classroom during sedentary work. Individual experiences of noise affect the degree of disturbing elements. Traffic noise from outside the school buildings was particularly challenging, and negatively affected students concentration and learning. Students experiences that noise in general is a barrier to participation in meaningful activities at both school and their leisure. The results of the study are important for understanding the sound environment from the students perspective. This type of knowledge can be important for both the design of buildings, the organization of teaching and everyday school life. A good sound environment can contribute to strengthening a more inclusive school, for all students with different capabilities, to receive an equal education at school.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleUniversell utforming av lydmiljøet i skolebygg : en kvalitativ studie av 5. klassingers opplevelseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-FOLen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal