Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJolly, Linda
dc.contributor.advisorKrogh, Erling
dc.contributor.authorLos, Matteus Valentin Demianiuk
dc.contributor.authorOtragane, Elizabeth
dc.coverage.spatialNorway, Oslo, Stovneren_US
dc.date.accessioned2021-10-26T08:25:16Z
dc.date.available2021-10-26T08:25:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2825564
dc.description.abstractMasteroppgaven er en studie som tar for seg utforskende undervisning i en skolehage under den store nedstengningen av Oslo våren 2021. Covid-19 har rammet norske skoleelever betraktelig under nedstengningen av landet. Mange av skolene i Oslo-området har enten vært helt nedstengt eller vært på rødt nivå. Dette har ført til at mange av elevene har hatt hjemmeundervisning. Vi, Matteus og Elizabeth, har gjennomført en casestudie som en del av denne masteroppgaven. Vårt formål med denne masteroppgaven var å se på hvordan bruk av utforskende arbeidsmåter i skolehagen kan tjene elevenes læring i en covid-19 preget skolehverdag. Utvalget består av en liten gruppe på fire elever og en lærer som vi har fulgt i perioden fra februar til mai 2021. Elevene kom fra den samme biologiklassen og alle hadde et eget prosjekt med tema knyttet til et av kompetansemålene i læreplanen for biologi. Skolen elevene gikk på ligger i bydel Stovner på Oslos østkant. Vi utformet et forskningsdesign, som var inspirert av aksjonslæring. Vi gjennomførte to runder med intervju med tre av elevene og et intervju med den fjerde eleven, i tillegg til et intervju med biologilæreren. Vi har deretter transkribert intervjuene og kommet frem til tre temaer som hovedpunkter for våre funn. Innenfor disse temaene har vi etter hvert kategorisert flere meningsenheter. De tre temaene vi definerte var påvirkning av elevenes lærings-rammer under covid-19, hva som gjør elevene faglig interessert og hvilke faktorer som er viktige for utforskende elevspørsmål i skolehagen. Våre viktigste funn er at elevene lærer bedre på skolen enn hjemme med hjemmeundervisning. Dette er fordi elevene vi har samtalt med har lavere fokus på skoleoppgaver når de har hjemmeundervisning. I tillegg faller motivasjonen deres for å lære når de sitter hjemme. Et annet funn er at elevene blir faglig interesserte når de opplever at det de lærer er noe som er nyttig for dem i dagliglivet eller at elevene lærer noe som øker deres evne til å se sammenhenger. Det tredje funnet vi har kommet frem til er at elevene kan stille seg utforskende spørsmål når de blir oppmerksomme over det som er rundt dem. For at elevene skal kunne stille utforskende spørsmål må elevene være kognitivt påkoblet læringsaktiviteten. Disse funnene har vi brukt for å argumentere for betydningen av elevenes forbindelse til ytre og kulturelle forhold for utforskende læring i skolehagen.en_US
dc.description.abstractThis master thesis is based on a study concerning inquiry-based learning in a school garden during the lockdown in Oslo the spring of 2021. Covid-19 has had significant implications for the Norwegian students during the lockdown of the nation. Many of the schools in the Oslo region haveeither been closed completely or held open at a highly restricted level. This situationhas led to students learning through digital schooling. We, Matteus and Eliz-abeth, have conducted a case study as a part of this master's thesis. Our purpose with this master’s thesis was to research how the use of inquiry-based learning in a school garden can benefit students learning in a restricted covid-19 school environment. Participants of this study consistof a small group of four upper secondary school students and a teacher, whowe have followed in the period from February to May 2021. The students came from the same biology class, and they wereall working on individual projects with a theme that was linked to a competence goal from the curriculum in the biologycourse. The school that the students attended is situated in Stovner on the east sideof Oslo. We createda research design that was inspired byaction learning. We conducted two rounds of interviews with three of the students and one interview with the fourth student, in addition to an interview with the biology teacher. We wrote transcriptions from all the interviews and defined three main themes from our data. Multiple “units of meaning” were subsequently categorized within these three themes. Our three defined main themes were the effects on students learning conditions due to Covid-19, the prerequisites for students to gain interest in school related topicsand promoting factors for inquisitive student questioning in the school gar-den. Our most important findings are that the students in this study learn better at school as opposed toat home through online schooling. This has to do witha lower degree of focus and concentration. In addition, their learning motivation decreases by staying at home. An-other finding is that students gain interest in what they learn when they experience it as something that can be useful in their daily livesand alsowhenwhattheylearnincreases their ability to make connections between ideas. The third finding is that students ask them-selves inquisitivequestions when they are attentive to their surroundings. For students to be able to ask inquisitivequestions, their cognition needs to be activatedand connected to the learning environment. These findings have been used to argue the importance and sig-nificance of the connections students make withthe outside worldin regards toinquiry-basedlearning in the school garden.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSkolehageren_US
dc.titleFeltarbeid i skolehagen som arena for utforskende elevspørsmålen_US
dc.title.alternativeFieldwork in the school garden as an arena for students inquiryen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-LUNen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal